Harian Metro

Sapura pilihan juara Piala Tan Sri P Alagendara-TNB Pakej belum lengkap

- Ferzalfie Fauzi ferzalfie@hmetro.com.my

Kuala Lumpur: Aksi lebih meyakinkan sepanjang musim ini menyaksika­n Sapura dilihat pasukan pilihan untuk memenangi Piala Tan Sri P Alagendara-TNB apabila bertemu Tenaga Nasional Berhad pada aksi final, hari ini.

Dengan barisan pemain bintang seperti penyerang Firhan Ashari, Faiz Helmi Jali dan Marhan Jalil yang juga

Berjaya mara ke perlawanan akhir Masters Indonesia belum bermakna pakej yang dimiliki pemain perseorang­an wanita Goh Jin Wei sudah lengkap untuk bertarung dengan jagoan dunia.

Menurut jurulatih perseorang­an wanita negara Wong Tat Meng, anak buahnya itu harus memperting­kat prestasi dan kemahiran terutama di bahagian serangan untuk memerangka­p pemain lawan.

“Banyak perkara yang harus dia (Jin Wei) perbaiki terutama sekali ketika melakukan serangan. Saya tidak risau mengenai corak pertahanan­nya tapi cara melakukan serangan harus ditingkatk­an,” kata Tat Meng.

Jin Wei hampir mencipta kejutan pada Masters Indonesia apabila berjaya mara ke perlawanan akhir, namun dia kalah kepada pilihan utama, Busanan Ongbumrung­pan dari Thailand di Balikpapan kelmarin.

Bekas pemain negara itu berkata, Jin Wei juga harus mempunyai corak permainan yang pelbagai, jika berhasrat untuk pergi lebih jauh tonggak utama skuad kebangsaan, Sapura sememangny­a pasukan lebih baik berbanding TNB.

Mereka dibantu dengan beberapa tonggak import yang setakat ini tidak mengecewak­an seperti Oscar William Wookey dan Phillip Ros Burrows.

Apatah lagi dengan rekod dua kemenangan ke atas TNB pada saingan Liga Perdana, dalam acara perseorang­an wanita pada masa akan datang.

“Saya juga tidak terkejut dia berjaya mara ke perlawanan akhir, kerana undian di kejohanan itu ternyata memberi kelebihan kepadanya,” kata Tat Meng yang pernah menjadi jurulatih perseorang­an wanita di Indonesia.

Jin Wei akan beraksi pada Terbuka Thailand dan Masters Taiwan bulan depan sebelum kelebihan jelas memihak kepada Sapura.

Namun ketua jurulatih Yahya Atan berkata, beliau turut mengharapk­an aksi lebih cemerlang pemain muda yang dilihat berpotensi besar.

“Saya sangat gembira dengan prestasi pemain muda terutama pada saingan liga. Kami memberi peluang kepada mereka untuk bermain berkunjung ke Bilbao, Sepanyol untuk mempertaha­nkan kejuaraan Kejohanan Remaja Dunia yang dimenangin­ya tahun lalu di Lima, Peru.

“Dua kejohanan ini amat baik untuknya bagi persiapan ke Kejohanan Remaja Dunia. Paling penting dia berada pada tahap kesihatan terbaik tanpa sebarang kecederaan,” katanya. dan mereka membalasny­a dengan aksi terbaik.

“Pemain seperti Azrul (Hasbullah) dan Haziq Fawwaz (Ramli) adalah antara pemain muda yang mempamer aksi cemerlang setakat ini. Bagi saya, mereka sangat bekerja keras apabila beraksi di atas padang dan harap aksi cemerlang itu diteruskan pada final bertemu TNB nanti,” katanya.

>>Sapura miliki rekod dua kemenangan ke atas TNB pada saingan Liga Perdana

Jin Wei perlu tingkatkan serangan jika mahu bertarung dengan jagoan dunia

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia