Harian Metro

Wajib haji hanya sekali

-

„ Lebih elok lebihan wang digunakan bagi membantu orang lain

pergi ke Arafah dan tanpa melempar jamrah di Mina.

Sementara ibadat haji dinamakan al-haj al-akbar (haji besar). Ibadat haji terikat dengan waktu. Justeru, tidak boleh dilakukan setiap waktu.

Mencontohi Rasulullah SAW dalam mengerjaka­n haji adalah paling baik dan mengandung­i hikmah yang besar.

Rasulullah SAW seumur hidup hanya sekali menunaikan haji. Hukum lebih daripada sekali pergi haji adalah harus, bukannya sunah.

Kita sering melihat orang Islam miskin dan melarat. Alangkah baiknya jika wang yang gunakan untuk berulang kali pergi haji dimanfaatk­an untuk beramal, membantu keluarga Muslim yang memerlukan ataupun kepentinga­n dakwah Islam.

Tidak jarang terjadi orang melakukan ibadat haji berkali-kali hanya untuk menurut hawa nafsu. Justeru, orang yang begitu tidak suka beramal.

Apabila seseorang melakukan suatu kemungkara­n, padahal dia sudah menunaikan fardu haji, maka kemungkara­n itu tidak membatalka­n hajinya. Sebab perbuatan yang baik tidak dapat dibatalkan oleh keburukan meskipun dapat mengurangi buahnya dan menyedikit­kan pahalanya.

Hal ini disebabkan

Allah menghisab seluruh perbuatan manusia, baik yang kecil dan yang besar mahupun berupa ketaatan dan kemaksiata­n.

Timbangan pada hari kiamat adalah hukum.

Pada ketika itu, semua kebaikan diletakkan pada satu daun neraca sedangkan seluruh keburukan diletakkan pada daun neraca yang lain. Dengan demikian akan kelihatan jelas mana yang lebih berat sehingga akan kelihatan pula sama ada seseorang itu termasuk ahli kebaikan atau ahli keburukan. Atas dasar inilah manusia diberi pahala dan seksa.

Firman-Nya bermaksud: “Dan (ingatlah) Kami akan mengadakan neraca timbangan yang adil untuk (menimbang amal makhluk pada) hari kiamat, maka tidak ada diri sesiapa akan teraniaya sedikit pun.

“Dan jika (amalnya) seberat biji sawi (sekalipun), nescaya Kami akan mendatangk­annya (untuk ditimbang dan dihitung) dan cukuplah Kami sebagai Penghitung.” (Surah al-Anbiya, ayat 47)

Penulis ialah pendakwah

 ??  ?? SUASANA musim haji di Padang Arafah.
SUASANA musim haji di Padang Arafah.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia