Harian Metro

Inilah kisahku...

- Syafil Syazw an Jefri s yafil.s yazwan@ hmetro .co m.my

Baru berusia 15 tahun, penyanyi muda dari Indonesia, Michiko mengembang­kan sayapnya dengan mempromosi­kan album pertamanya, Really Really Love You di Malaysia.

Punya strategi tersendiri menempatka­n namanya sebaris penyanyi lain di negaranya, Michiko berdarah campuran Indonesia dan Jepun tidak kekok menggunaka­n pengaruh media sosial dan media massa.

“Sebagai remaja saya memang aktif di media sosial seperti Instagram, Facebook dan Twitter. Namun, saya juga tidak menolak kepentinga­n media tradisiona­l seperti akhbar, TV dan radio,” katanya.

Menurut Michiko dia tidak kisah turun padang mempromosi­kan diri serta album demi kelangsung­an karier.

“Sebagai pendatang baru dan masih muda, penting untuk saya perkenalka­n diri dan lagu saya. Malah, saya tidak segan bertemu rakan wartawan,” katanya.

Ditanya sama ada dia pernah mengeluh penat apabila perlu bekerja dalam usia muda, Michiko mengakui perkara itu namun ia hanya berlaku pada awal pembabitan.

“Karier saya bermula pada usia 12 tahun. Dulu ada jugalah mengeluh penat, tetapi apabila usia meningkat saya mula memahami kerjaya ini dan jadi lebih matang.

“Selepas tiga tahun, saya lebih bijak mengawal emosi dan lebih serius bekerja berbanding awal kemunculan dulu,” katanya.

Meskipun sibuk dengan rangka promosi album Really Really Love You, Michiko tidak pernah mengabaika­n pelajarann­ya.

“Saya bersekolah di rumah dan tidak pernah ambil mudah tanggungja­wab sebagai pelajar. Sesibuk mana pun saya pasti peruntukka­n masa untuk mengulang kaji pelajaran.

“Lebih mudah belajar di rumah kerana masa saya lebih anjal, namun kenalah berusaha dua kali ganda daripada pelajar lain,” katanya.

Mengulas albumnya yang memuatkan lapan lagu, Michiko berkata, ia adalah pengalaman hidupnya yang diterjemah­kan dalam bentuk lagu.

“Album ini bertemakan cinta remaja. Namun, dalam konteks kehidupan saya, ia adalah cinta dengan ayah.

“Setahun lalu, ayah saya meninggal dunia dan hubungan kami sangat rapat. Disebabkan itu, ada beberapa lagu yang menterjema­hkan perasaan saya kepadanya,” katanya yang berharap lagunya diterima baik peminat di negara ini.

Sambung Michiko, single pertama yang dipertaruh­kan adalah Really Really Love You yang berkisar rasa marah dan sedih seorang gadis apabila tidak mendapat perhatian kekasihnya.

Michiko terjemah pengalaman

hidup dalam lagu

 ?? FOTO ?? FAKTA
Promosi album pertama, Really Really Love You di Malaysia
FOTO FAKTA Promosi album pertama, Really Really Love You di Malaysia

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia