Harian Metro

Empat suspek paling dikehendak­i Aku tak

- Mohamad Zulhairie Manzaidi am@hmetro.com.my

Kota Bharu: Polis Kelantan sedang memburu empat suspek yang paling dikehendak­i membabitka­n kes jenayah mencuri kenderaan mewah dan senjata api di negeri ini.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kelantan Asisten Komisioner Mohamad Fakri Che Sulaiman berkata, tiga suspek itu anggota Kumpulan Eva yang aktif mencuri kenderaan mewah Toyota Alphard, Toyota Estima dan Toyota Vellfire.

Katanya, kumpulan terbabit aktif menjalanka­n kegiatan jenayah mereka di negeri itu pada 2012.

“Kita masih memburu tiga suspek iaitu Loke Schieu Joe, 38, atau Joe, berasal dari Selangor, Chew Kin Boon, 46, atau Aman berasal dari Teluk Intan, Perak, manakala seorang lagi warga Indonesia, Musramy Ahmad, 52, atau Tommy.

“Sebelum ini, kita sudah menahan dua suspek daripada disampaika­n Ketua Balai Polis Kota Bharu, Asisten Superinten­dan Hasbullah Noor kerana sifat jujur dan prihatinny­a itu.

Ibu kepada tiga anak itu berkata, itu kejadian kali kedua selepas kali pertama menemui wang tunai RM50 kumpulan ini yang menyasarka­n rumah tauke di daerah ini dan Kuala Krai. di dalam tandas awam di pasar raya sebelum menyerahka­nnya kepada pihak pengurusan di situ.

“Mungkin Allah mahu menguji sejauh mana tahap kejujuran saya dan alhamdulil­lah, tidak terlintas sedetik pun dalam hati saya

“Kes diklasifik­asikan mengikut Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan,” katanya di untuk menyimpan wang yang ditemui itu untuk kegunaan diri sendiri.

“Saya bukan mahukan pujian, tetapi kepada orang di luar sana, jujurlah, Insya-Allah hidup kita akan lebih diberkati,” katanya.

Sementara itu, Hasbullah Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kelantan sini, semalam.

Beliau berkata, seorang lagi suspek, Mohd Al Badawi Ab Kadir, 29, atau Dawi daripada Kumpulan Buyung turut dikesan berkaitan kes jenayah dan senjata api pada 2012.

“Sebelum ini, kita berjaya menumpaska­n tiga ahli Kumpulan Buyung termasuk ketuanya.

“Kini kita sedang memburu Dawi bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan,” katanya.

Sehubungan itu, beliau berkata, pihaknya memohon kerjasama orang ramai yang mempunyai maklumat untuk terus melaporkan ke balai polis berhampira­n.

„

berkata, orang ramai harus mencontohi sikap jujur dan amanah yang ada dalam diri Narizul.

“Kita menghargai sikap amanah dan jujur Narizul dan berharap, ia menjadi contoh kepada setiap lapisan masyarakat,” katanya.

 ??  ?? NARIZUL menunjukka­n sijil penghargaa­n dan cenderahat­i diterima ketika ditemui di Balai Polis Kota Bharu.
NARIZUL menunjukka­n sijil penghargaa­n dan cenderahat­i diterima ketika ditemui di Balai Polis Kota Bharu.
 ??  ?? MOHD Al Badawi
MOHD Al Badawi
 ??  ?? MUSRAMY
MUSRAMY
 ??  ?? CHEW
CHEW
 ??  ?? LOKE
LOKE

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia