Harian Metro

Anjur Pertanding­an Olympiad Matematik, Sains

-

Pertanding­an Olympiad Matematik dan Sains peringkat negeri akan bermula di Wilayah Persekutua­n Kuala Lumpur dan Labuan pada 13 Oktober ini.

Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof berkata, pertanding­an anjuran Gagasan Pendidikan Melayu Malaysia (GAGASAN) itu adalah program teras ke arah usaha menarik minat pelajar sekolah menengah terhadap kepentinga­n mata pelajaran Matematik dan Sains.

Beliau yang juga Presiden GAGASAN berkata, pertanding­an Olympiad Matematik dan Sains itu adalah salah satu bidang fokus utama bagi melahirkan pelajar yang kreatif dan inovatif.

“Pertanding­an secara ujian untuk Sains dan Matematik ini bertujuan menarik minat pelajar untuk menguasai dua subjek berkenaan yang didapati semakin menurun melalui perbincang­an kita dengan Kementeria­n Pendidikan dan Kementeria­n Pendidikan Tinggi.

“Kita sebagai badan bukan kerajaan (NGO) menyokong dasar kerajaan selain demi kepentinga­n negara memastikan penguasaan dalam bidang sains dan matematik,” katanya di Sri Pentas, Bandar Utama, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia