Harian Metro

Skuad hoki timba pengalaman berharga ‘Bukti minyak kita terbaik’

- Daripada Ferzalfie Fauzi ferzalfie@hmetro.com.my Firdaus Hashim firdaushas­him@hmetro.com.my

Australia: Banyak perkara dipelajari skuad hoki negara selepas menyertai Liga Hoki Australia (AHL) dan ia diakui oleh ketua jurulatih, Stephen Van Huizen

sebaik liga itu melabuhkan tirainya kelmarin.

Menurutnya, mereka mendapat pelajaran yang amat berguna apabila diberikan peluang beraksi dalam saingan liga paling sukar dan kompetitif.

“Kita dapat mengharung­i perlawanan yang amat berkualiti, tempo tinggi dan sentiasa ditekan oleh pasukan lawan. AHL adalah liga setiap pasukan yang bertanding akan memberikan tekanan apabila mereka memegang bola,” katanya.

Jelasnya, sepanjang beraksi

bar)

K(gam-

ejayaan pasukan Mercedes AMG PETRONAS mengekalka­n kejuaraan kategori pengeluar dalam saingan Formula Satu untuk musim ketiga berturut-turut adalah hasil usaha sama berterusan syarikat minyak petrolium negara PETRONAS bersama pengeluar kereta terbaik di AHL dengan mengharung­i tujuh perlawanan anak buahnya berjaya menyesuaik­an diri dalam aksi yang memerlukan kekuatan fizikal.

“Ada beberapa

perkara dunia, Mercedes AMG sejak beberapa tahun lalu.

Menurut Naib Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Hiliran, Arif Mahmood, PETRONAS percaya di sebalik kemenangan bergaya pasukan F1 itu selama ini hasil daripada penghasila­n minyak dan pelincir yang berkualiti.

Katanya, pihaknya sentiasa menitik berat soal penghasila­n minyak bermutu tinggi sekali gus memenuhi kehendak enjin dalam menyediaka­n bahan api yang kita berjaya baiki dan secara keseluruha­n saya puas hati dengan persembaha­n di sini. Ia termasuk corak permainan dan peningkata­n prestasi perlawanan demi perlawanan.

“Mereka dilihat yakin melakukan hantaran dan memegang bola walaupun dua atau tiga pemain lawan cuba melakukan asakan. Bahagian pertahanan juga menunjukka­n peningkata­n dan kita juga berjaya menghasilk­an pukulan sudut penalti yang berkualiti melalui Shahril Saabah serta Najmi Farizal Jazlan,” katanya.

Beliau juga mengakui ada pemain tengah yang sudah bersedia untuk diturunkan dalam kesebelasa­n utama, yang sesuai untuk perlumbaan.

“Kejayaan ini satu sejarah buat PETRONAS dan Mercedes AMG kerana dapat mengekalka­n dominasi untuk tempoh yang lama.

“Ternyata penggunaan pelincir kita membantu meningkatk­an prestasi enjin jentera itu. Ini tahun ketiga kami menang kejuaraan pengeluar.

“Ia membuktika­n kami bukan sekadar penaja, tapi sebaliknya bertindak sebagai rakan teknikal yang hebat selepas mereka tidak dapat menggunaka­n khidmat pemain tonggak, Marhan Jalil di AHL berikutan masalah kecederaan.

“Paling penting bahagian tengah kita di sini sudah berani melakukan serangan untuk memasuki kubu lawan. Ini membolehka­n pemain mempunyai banyak pilihan bagi melakukan hantaran jika kita melakukan serangan,” katanya.

Skuad hoki negara menamatkan saingan AHL dengan menduduki tempat keenam, selepas tumpas 2-4 kepada Queensland Blades dalam penentuan tempat kelima hingga keenam di Stadium Hoki Perth, Sabtu lalu.

Sementara itu, Victoria Vikings muncul juara AHL apabila menumpaska­n Western Australia (WA) Thundersti­cks 5-3 pada final kelmarin.

„ Dominasi pasukan Mercedes AMG PETRONAS dipacu penggunaan minyak bermutu tinggi

bersama pasukan itu,” katanya kepada pemberita selepas sesi bergambar sempena kemenangan hatrik itu, semalam.

Mengulas mengenai kontrak yang akan berakhir tahun depan, Arif berkata, rundingan sama ada untuk menyambung kontrak antara PETRONAS dan Mercedes AMG masih dijalankan.

“Ini kerjasama yang baik untuk kedua-pihak pihak. Ia bukan saja soal menyambung kontrak tapi lebih daripada itu seperti soal kerjasama teknikal dan sebagainya,” katanya.

Mercedes AMG PETRONAS membolot trofi kategori pengeluar selepas menghimpun 593 mata sepanjang 17 pusingan mengatasi Red Bulls 208 mata dengan perlumbaan masih berbaki empat pusingan.

Lebih membanggak­an, pemandu Mercedes AMG PETRONAS, Nico Rosberg dan Lewis Hamilton juga turut mengunggul­i kedudukan 1-2 carta kedudukan dunia bagi kategori pelumba.

 ??  ?? ARIF
ARIF
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia