Harian Metro

Hidup anda

-

Walaupun negara-negara bermusim sering perlu mencari sumber buah-buahan dan sayur-sayuran yang segar, hasil tuaian semula jadi dalam pelbagai warna, saiz dan bentuk yang sedia boleh didapati di negara kita sepanjang tahun. Jadi kita boleh memulakan tabiat menambah lebih warna ke dalam diet harian kita pada bila-bila masa sahaja.

“Badan kami memerlukan diet yang sihat untuk berfungsi pada tahap yang terbaik dan ini amat penting jika kami mempunyai kanser,” jelas pengasas Juice Works Malaysia, Ling Mooi Li, yang juga seorang ahli farmasi terlatih.

“Mengoptimu­mkan pengambila­n nutrien adalah sangat penting kerana apabila kami memakan permakanan kami dengan baik, ia akan membantu badan kami berasa lebih baik secara keseluruha­n, menguatkan badan kita, dan membina otot. Semua ini akan menyokong kami menghadapi kesan sampingan rawatan untuk kanser. Buah-buahan dan sayur-sayuran segar menawarkan rangsangan kepada sistem imun kita untuk mempercepa­tkan pemulihan dan juga mengurangk­an peluang jangkitan.

“Sejajar dengan bulan Kesedaran Kanser Payudara, kami sangat teruja untuk berkongsi manfaat yang luar biasa buah-buahan semulajadi dan sayur-sayuran yang boleh dimasukkan ke dalam kehidupan seharian kami. Apabila memilih buahbuahan dan sayur-sayuran semula jadi, cubalah memilih pelbagai warna yang anda boleh!

“Warna gelap buah-buahan dan sayur-sayuran menunjukka­n bahawa ia kaya dengan fitonutrie­n anti-radang termasuk vitamin, mineral dan antioksida­n, yang telah terbukti boleh membantu melawan penyakit kronik, mencegah kanser dan menguatkan sistem imun.

“Buah-buahan oren yang terang dan berwarna ceria seperti buah-buahan sitrus, labu atau keledek mempunyai bekalan nutrien fitokimia antioksida­n terutama karotenoid termasuk alpha-carotene, betakarote­na, lycopene, lutein dan cryptoxant­hin yang besar.”

Keluarga berry adalah sumber antioksida­n termasuk beri biru, beri hitam, raspberi dan strawberi yang sangat mujarab. Sayur-sayuran kaya dengan bayam berdaun, kale dan salad juga penuh dengan serat dan vitamin. Tomato merah mengandung­i kedai-kedai lycopene manakala tembikai tembikai mempunyai vitamin A dan C, mineral dan air penghidrat­an.

Kajian telah menunjukka­n bahawa pengambila­n makanan melawan kanser seperti buah-buahan dan sayur-sayuran, ikan, dan serat sering dikaitkan dengan penurunan risiko kolorektal, paru-paru dan payudara kanser. Diantara makanan yang paling dipandang tinggi untuk melawan kanser yang terdapat didalam pasaran dan pasar raya di kawasankaw­asan kejiranan kami adalah termasuk:

Sayur-sayuran berdaun hijau - bekalan yang kaya dengan vitamin, mineral, antioksida­n dan enzim, tetapi sangat rendah kalori, lemak, dan sodium. Seperti bayam, kale, romaine, dan selada air. Apabila teringat Isothiocya­nates (ITC) yang terdapat dalam sayur-sayuran berdaun, ia diperbuat daripada glukosinol­at, telah dilaporkan boleh membantu detox badan anda.

Sayur-Sayuran cruciferou­S -

Beri -

HerBa dan rempaH -

Selaras dengan Bulan Kesedaran Kanser Payudara, Juice Works Malaysia telah melancarka­n dua minuman yang lazat, direka untuk menawarkan beberapa kesihatan yang paling mujarab untuk badan:

cHeriSH your HearT menawarkan pilihan semula jadi seperti strawberi, epal, bayam dan nanas untuk menceriaka­n hari anda. Ini adalah ubat mujarab yang direka untuk meningkatk­an sistem imun.

Strawberi adalah ahli keluarga berry yang terkenal dengan tahap yang luar biasa kandungan antioksida­n. Bayam boleh melawan kanser, kerana kajian telah membuktika­n daun hijau boleh menghalang pertumbuha­n sel kanser. Didalam satu kajian baru dari Harvard Medical School telah menunjukka­n bahawa wanita yeng berdiet dengan makanan yang kaya dengan flavonoid kaempferol mempunyai penguranga­n 40% dalam risiko kanser ovari berbanding wanita yang makan jumlah makanan yang kurang flavonoid. Dan satu epal sehari boleh menjauhl doktor, kajian makmal telah menunjukka­n bahawa ia mempunyai fitokimia kuat dan mampu membantu menyekat pertumbuha­n tumor kanser payudara.

SWeeT HearT menggabung­kan strawberi berisi segar dan berair dengan aprikot wangi dicampur dengan sempurna dengan pisang berkrim, muesli, susu soya rendah lemak dan mangga yogurt. Bukan sahaja wangian musky aprikot sangat menarik, manakala buah-buahan keemasan yang indah ini kaya dengan antioksida­n. Yogurt dapat membantu mengimbang­i sistem pencernaan dan beban dengan probiotik sihat, atau bakteria dengan kultur.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia