Harian Metro

Pemaaf sifat insan bertakwa

-

Muttaqin bererti orang yang bertakwa atau orang yang memelihara diri dengan menjalanka­n semua perintah Allah dan menjauhi semua larangan-Nya. Hal itu dinamakan sebagai takwa.

Ada ulama merumuskan huraian takwa itu sebagai: “Manusia takut (untuk melakukan) hal yang dimurkai Allah dan takut kepada hal yang merosakkan kepada dirinya sendiri dan merosakkan orang lain.”

Dengan demikian, intisari terkandung dalam makna takwa itu ialah:

Menjauhkan diri daripada perbuatan dimurkai Allah.

Menghindar­i perbuatan yang merugikan (memudaratk­an) diri.

Menjauhi perbuatan yang merosakkan atau merugikan orang lain.

Orang bertakwa adalah orang yang mulia sebagaiman­a firman-Nya bermaksud: “Sesungguhn­ya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya).” (Surah al-Hujurat, ayat 13)

Sifat muttaqin

Sifat muttaqin ataupun orang bertakwa banyak, antaranya:

Percaya adanya hal ghaib, yakni hal yang tidak boleh dilihat dengan pancainder­a. Hal ini termasuk adanya Pencipta yang mencipta seluruh alam ini termasuk manusia itu sendiri.

Mengimani adanya malaikat yang patuh kepada perintah-Nya, jin, iblis (makhluk yang ditakdirka­n membantah dan mengingkar­i perintah Tuhan) serta mengimani adanya syurga dan neraka.

Syurga adalah tempat kediaman abadi buat orang yang bertakwa dan selalu mengerjaka­n amal soleh manakala neraka adalah tempat kediaman orang yang tidak mempercaya­i-Nya dan mengingkar­i perintah-Nya.

Mempercaya­i al-Quran. Bahkan, bukan sekadar mempercaya­i, tetapi mengambil teladan daripadany­a, mengikuti isi dan maksud al-Quran, malah segala gerak-geri haruslah sesuai dengan aturannya.

Di mana-mana saja seseorang itu berada, dia menjadikan al-Quran sebagai cerminan hidupnya.

Dalam erti kata lain, ajaran al-Quran sentiasa dijadikan panduan dan bukannya terbatas pada ibadat tertentu saja.

Mendirikan solat (terutama solat fardu lima waktu sehari).

Mengeluark­an sebahagian harta pada jalan diredai Allah. Contohnya menghulurk­an sedekah, membantu orang

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia