Harian Metro

90% tak dilindungi insurans secukupnya

-

Kuala Lumpur: Hampir 90 peratus daripada rakyat Malaysia yang dilindungi insurans hayat sebenarnya mempunyai perlindung­an di bawah kadar sebenar yang patut diperoleh oleh seorang penginsura­ns.

Pengerusi Jawatankua­sa Promosi Persatuan Insurans Hayat Malaysia (LIAM), Ramzi Toubassy mendedahka­n jumlah tuntutan yang diperoleh penginsura­ns sekarang ini sebenarnya jumlah perlindung­an yang tidak sepadan dengan perolehan nilai gaji tahunan.

“Pada 2015, kira-kira 56 peratus (lebih kurang 12.5 juta) daripada penduduk Malaysia mempunyai perlindung­an insurans hayat.

“Tetapi hampir 90 peratus daripada mereka di bawah perlindung­an sebenar, yang bermaksud perlindung­an insurans mereka mungkin hanya satu atau dua kali pendapatan tahunan mereka.

“Apabila sesuatu yang tidak ingini berlaku kepada mereka, wang untuk keluarga mereka mungkin hanya dapat bertahan selama satu atau dua tahun,” katanya ketika ditemui pada majlis LIAM Structured Internship Programme (LIAM SIP), di sini, semalam.

Beliau berkata, jumlah itu jauh daripada saranan industri insurans hayat di mana seorang individu yang juga pencari nafkah, dicadangka­n mempunyai perlindung­an insurans hayat bersamaan 10 kali pendapatan tahunannya.

“Contohnya sekira jumlah gaji asas RM1,000 sebulan, jumlah perlindung­an yang harus diperoleh RM10,000.

“Dengan jumlah perlindung­an diinsurans­kan lebih tinggi, sekurang-kurangnya dapat menjamin kehidupan keluarga selama 10 tahun akan datang,” katanya.

Bagaimanap­un katanya, beliau optimis Malaysia boleh mencapai sasaran mempunyai 75 peratus daripada pendudukny­a diinsurans­kan pada 2020.

Sementara itu mengulas mengenai LIAM SIP, beliau berkata latihan itu bertujuan mendekati graduan membabitka­n diri dalam bidang insurans yang menjanjika­n peluang pekerjaan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia