Harian Metro

Mungkin kena ‘slip disc’ ‘Saya tak simpan dendam’

- Sudirman Mohd Tahir sudirman@hmetro.com.my

berkuranga­n, sakit itu kembali,” katanya yang berharap peminat sentiasa mendoakan kesihatann­ya supaya dia dapat kembali bekerja seperti biasa.

Penyanyi popular Indonesia, Tegar mengesahka­n krisis membabitka­n dirinya dengan bekas pengurus Arif Dollah sejak tahun lalu selesai.

Tegar atau nama sebenarnya Tegar Septian, 15, berkata, sejak kes gangguan seksual membabitka­n bekas pengurusny­a yang berasal dari Singapura itu, dia tidak pernah lagi berjumpa dengan Arif.

Tegar dengan nada tegas juga enggan berjumpa langsung dengan bekas pengurusny­a itu kerana terlalu kecewa dengan apa yang menimpa dirinya.

“Lebih baik saya tak berjumpa dengannya. Lagipun saya tidak mahu kejadian lama bermain-main di fikiran saya. Disebabkan kejadian itu, saya kini lebih berwaspada untuk mempercaya­i Kuala Lumpur: “Pengacara muda perlu ada ilmu khususnya dalam penggunaan bahasa Melayu ketika mengendali­kan sesebuah rancangan,” kata pengacara popular, Datuk Aznil Nawawi, 54.

Dia yang mesra dipanggil Pak Nil berkata, penguasaan dan kemahiran berbahasa Melayu penting dalam bidang pengacaraa­n untuk memartabat­kan bahasa Melayu yang dicabar dengan bahasa singkatan.

“Setiap kali mengacara, saya akan pastikan penggunaan bahasa Melayu sesuai dengan situasi dan elak melakukan bahasa rojak.

“Keindahan bahasa Melayu perlu dijaga dan menjadi tanggungja­wab kita untuk menjadikan bahasa Melayu dibawa ke tahap lebih orang yang baru saya jumpa.

“Saya sebenarnya sangat kesal dan kecewa dengan sikapnya. Saya juga terpaksa pulang ke kampung sehelai sepinggang. Apapun, saya tinggi menerusi pelbagai aktiviti atau strategi berkesan,” katanya yang ditemui selepas diberi Anugerah Khas Ikon Bahasa dalam majlis Penganuger­ahan Tokoh Pejuang Bahasa Persatuan Linguistik Malaysia (PLM) 2016 di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), di sini, semalam.

Aznil diiktiraf PLM kerana usahanya mempromosi­kan bahasa Melayu kepada khalayak di negara ini setiap kali muncul dalam rancangan yang dikendalik­an.

Katanya, pengiktira­fan itu satu tugas dan tanggungja­wab baru baginya untuk terus memperjuan­gkan penggunaan bahasa Melayu dengan betul.

“Alhamdulli­llah. Saya tidak menyangka hingga ke sudut bahasa yang digunakan tak berdendam dengannya. Cukuplah sekadar saya tak bekerjasam­a dengannya lagi,” katanya kepada Harian Metro.

Berikutan kejadian itu, Tegar membuat laporan polis di Singapura. Namun, selepas siasatan pihak berkuasa di sana menggugurk­an kes terbabit tahun lalu.

“Walaupun laporan polis dibuat, tetapi kes itu tak sampai ke peringkat pendakwaan. Jadi saya pun malas nak ambil pusing sehinggala­h ia senyap begitu saja,” katanya.

Tegar berkata, selepas isu khususnya ketika mengacara ada pihak yang memerhati.

“Memang bahasa adalah perkara fokus untuk saya ketika mengacara. Kepentinga­n berbahasa juga termasuk dalam strategi memartabat­kan bahasa Melayu,” katanya.

Selain itu, dua mantan Ketua Pengarah DBP, Profesor Datuk Dr Awang Sariyan dan Datuk A Aziz Deraman bersama Profesor Emeritus Datuk Dr Isahak Haron serta mantan Timbalan Ketua Pengarah (Penyiaran Strategik) Jabatan Penyiaran, Datuk Adilah Shek Omar menerima anugerah Tokoh Pejuang Bahasa PLM yang disampaika­n Pengerusi Lembaga Pengelola DBP, Profesor Datuk Seri Dr Md Salleh Yaapar.

„ Krisis babit Tegar, bekas pengurus beres

berkenaan, Arif ada memulangka­n gitar miliknya yang berharga hampir RM15,000.

“Kalau ikutkan banyak lagi barang saya yang diambil seperti komputer riba, telefon bimbit, pakaian untuk persembaha­n, pasport dan wang persembaha­n, tetapi gitar saja yang dipulangka­n. Itu pun dia kirim melalui rakan saya yang kebetulan pulang ke Jakarta,” katanya.

Ditanya mengenai jumlah wang tunai yang diambil bekas pengurusny­a itu, Tegar memaklumka­n ia mencecah ratusan ribu ringgit.

Dalam pada itu, Tegar yang popular dengan lagu Aku Yang Dulu Bukan Yang Sekarang turut menafikan dia kini kembali menjadi penyanyi jalanan dan kehidupann­ya kembali susah.

“Kehidupan saya tidaklah susah seperti dulu walaupun hanya pulang ke kampung sehelai sepinggang selepas isu berkenaan. Sejak itu saya hanya duduk di rumah selain turut membuat beberapa persembaha­n.

“Walaupun tawaran mengadakan persembaha­n tidak sehebat dulu, tetapi ia tetap ada,” katanya.

 ??  ?? TEGAR
TEGAR
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia