Harian Metro

Peribadi keilmuan daripada kecintaan terhadap ilmu

-

Ibrahim an-Nakhai mempunyai guru yang hebat dan antaranya ialah Alqamah bin Qais an-Nakhai yang juga bapa saudara kepada ibunya. Ibrahim terus mengikutin­ya sampai Alqamah meninggal dunia di Kufah pada 62 Hijrah (681 atau 682 Masihi).

Alqamah adalah murid yang sering mengikuti Abdullah bin Mas’ud RA dan Ibrahim mendapat manfaat daripada ilmunya itu.

Guru Ibrahim yang lain ialah al-Aswad bin Yazid an-Nakhai, seorang tabiin utama. Dia masuk Islam di Yaman pada masa Rasulullah SAW masih hidup tetapi tidak pernah berjumpa dengan

Baginda.

Dia berinterak­si dengan sahabat utama dan mengambil ilmu daripada mereka. Antaranya Sayidina Abu Bakar, Sayidina Umar, Sayidina Ali dan Ibnu Mas’ud, bahkan isteri Baginda Aisyah RA.

Syuraih al-Qadi, dia hidup dari masa jahiliah, lalu dia datang ke Madinah setelah Rasulullah SAW wafat. Dia dianggap sebagai tabiin utama dan dikira sebagai seorang murid Ibnu Mas’ud.

Masruq bin al-Ajda yang turut termasuk tabiin utama. Dia masuk Islam sebelum Rasulullah SAW wafat dan datang ke Madinah pada masa kekhalifah­an Abu Bakar serta ikut solat di belakangny­a. Mereka semua adalah guru Ibrahim yang paling terkenal.

Ibrahim an-Nakhai sangat gemar kepada ilmu. Mengenai hal ini, dia berkata: “Sesungguhn­ya malam akan terasa sangat panjang bagiku, sampai aku bertemu dengan sahabat-sahabatku dan belajar bersama mereka.”

Kegemaran dan kecintaann­ya terhadap ilmu ini menjadi sebab terbentukn­ya peribadi keilmuan Ibrahim yang bersifat pembiasan dan hafalan sehingga dapat menghafal banyak hadis serta fatwa sahabat dan tabiin utama.

Oleh itu, tidak hairanlah jika dikatakan mengenainy­a: “Dan dia telah mengajarka­n ilmu saat usianya lapan belas tahun.”

Ibrahim menjadikan ilmunya sebagai ibadat. Dia mencurahka­n segenap kemampuann­ya untuk ilmu. Dia melakukan solat sunat pada waktu malam dan turut menunaikan hak ilmu dengan berjaga sebelah malam.

Bersama al-Quran Ibnu Mas’ud dianggap qari paling terkenal dalam kalangan sahabat. Rasulullah SAW pernah bersabda mafhumnya: “Ambillah bacaan al-Quran daripada empat orang: Daripada Abdullah bin Mas’ud, Salim Maula Abu Huzaifah, Ubai bin Kaab dan Muaz bin Jabal.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Ibnu Mas’ud pindah dari Madinah ke Kufah, lalu daripadany­a Alqamah bin Qais mempelajar­i al-Quran. Alqamah pun menjadi qari yang melantunka­n al-Quran dengan suara merdu. Bacaannya membuatkan Ibnu Mas’ud berasa kagum dan berkata kepadanya: “Demi ayah dan ibuku, bacalah al-Quran dengan tartil.”

Lalu Ibrahim mempelajar­i ilmu al-Quran daripada Alqamah dan al-Aswad sehingga dia benar-benar mengetahui hurufnya. Dia gemar membaca al-Quran sambil melakukan tadabbur (pemerhatia­n) ayatnya dan memahami maksudnya.

Dia bukan saja seorang qari, bahkan ahli tafsir.

- Bersambung

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia