Harian Metro

BERLANGSUN­G AMAN

- Reuters

Bantahan besar-besaran di Jakarta semalam berlangsun­g aman dengan hampir 200,000 berhimpun di Monumen Nasional bagi membantah Gabenor Jakarta, Basuki Tjahaja Purnama yang berdepan tuduhan menghina agama Islam.

Sebelum perhimpuna­n berkenaan, polis mengumumka­n penahanan 10 individu atas tuduhan cuba mengguling­kan kerajaan dengan mencetuska­n kekacauan ketika bantahan berkenaan.

Presiden Indonesia, Joko Widodo (Jokowi) yang dikritik kerana enggan bertemu penunjuk perasaan dalam bantahan sebelum ini, turut menunaikan solat Jumaat di Monumen Nasional dalam cuaca hujan.

Selepas solat Jumaat, Jokowi memuji perhimpuna­n itu yang berlangsun­g aman dan menasihati orang ramai pulang dengan selamat.

“Terima kasih dan semoga anda semua selamat pulang ke destinasi masing-masing. Semoga tuhan merahmati anda semua,” katanya.

Selepas Jokowi turun dari pentas, orang ramai yang membawa sepanduk anti-Ahok melaungkan slogan mendesak pemimpin itu ditangkap. Bangkok: Raja Maha Vajiralong­korn membuat kemunculan pertama sebagai raja baru Thailand sehari selepas mewarisi takhta dengan menghadiri upacara penghormat­an untuk mendiang bapanya di Istana Besar semalam.

Maha, 64, mengetuai upacara bagi memperinga­ti 50 hari pemergian Raja Bhumibol Adulyadej yang meninggal dunia pada 13 Oktober lalu.

Penjawat awam yang memakai baju hitam dan putih, warna rasmi sepanjang tempoh berkabung, berbaris di

Tidak lama selepas itu penunjuk perasaan beransur-ansur pulang meninggalk­an lokasi berkenaan tanpa kejadian tidak diingini.

Basuki atau lebih dikenali

„ Hampir 200,000 sertai perhimpuna­n

bagi membantah Ahok di Jakarta

tepi jalan menuju ke Istana Besar bagi menyambut kenderaan yang membawa raja baru itu.

Maha yang ketika itu menjadi putera mahkota mengejutka­n ramai pihak apabila menangguhk­an pengisytih­aran dirinya sebagai raja baru selepas kematian Bhumibol.

Tindakan itu menyebabka­n Thailand tidak mempunyai raja selama tujuh minggu.

Dia secara rasmi menaiki takhta selepas menerima pelawaan Parlimen untuk menjadi raja Thailand yang sebagai Ahok mencetuska­n kemarahan orang Islam selepas mendakwa lawannya menggunaka­n ayat al-Quran untuk menipu pengundi daripada mengundiny­a.

Ahok yang beragama Kristian dan berketurun­an Cina kini bakal didakwa di mahkamah atas tuduhan menghina Agama. baru dalam satu majlis ringkas pada malam kelmarin.

Namun, majlis pertabalan hanya dilakukan selepas mayat Bhumibol dibakar dalam satu upacara pengebumia­n diraja pada tahun depan.

Walaupun Thailand mengamalka­n pemerintah­an raja berperlemb­agaan tetapi institusi itu adalah yang paling berpengaru­h.

Mendiang Bhumibol yang memerintah selama tujuh dekad sangat disanjungi rakyat negara itu dan dianggap sebagai simbol perpaduan. Reuters

 ??  ?? PESERTA perhimpuna­n menunaikan solat Jumaat di pekarangan Monumen Nasional di Jakarta, semalam. - EPA
PESERTA perhimpuna­n menunaikan solat Jumaat di pekarangan Monumen Nasional di Jakarta, semalam. - EPA
 ??  ?? SEKUMPULAN wanita duduk di tepi jalan yang menuju ke Istana Besar di Bangkok semalam sambil menjunjung gambar Raja Maha Vajiralong­korn. - Reuters
SEKUMPULAN wanita duduk di tepi jalan yang menuju ke Istana Besar di Bangkok semalam sambil menjunjung gambar Raja Maha Vajiralong­korn. - Reuters
 ??  ?? PEMANDANGA­N dari udara menunjukka­n keadaan di Monumen Nasional yang dipenuhi peserta perhimpuna­n bagi membantah Ahok, semalam. - Reuters
PEMANDANGA­N dari udara menunjukka­n keadaan di Monumen Nasional yang dipenuhi peserta perhimpuna­n bagi membantah Ahok, semalam. - Reuters

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia