Harian Metro

Enam Serb dituduh bunuh Muslim ketika Perang Bosnia PEMBUNUH

-

Seorang pendakwa jenayah perang Bosnia mendakwa enam rakyat Bosnia etnik Serbia semalam atas tuduhan membunuh sekurang-kurangnya 40 orang Islam serta Roma pada awal Perang Bosnia pada 1990-an serta menyerang kira-kira 1,000 orang di Srebrenica, timur Bosnia.

Lebih 20 tahun selepas perang dari 1992 hingga 1995 itu tamat, masih ramai penjenayah perang yang belum ditangkap manakala mayat mangsa masih ada yang baru ditemui di dalam kubur besar.

Enam lelaki yang didakwa semalam adalah pegawai di ibu pejabat Serb Bosnia di kampung Skelani dan dituduh membunuh orang awam termasuk kanak-kanak selain merancang serangan terhadap perkampung­an tertentu, kata pejabat pendakwa yang berasas di Sarajevo itu dalam satu kenyataan.

“Sekurang-kurangnya 40 mangsa sebelum tarikh seterusnya di mahkamah.

Sementara itu, Limani berkata, Remaley kerap berbalah dengan ibu bapanya sejak kebelakang­an ini namun pihaknya masih tidak pasti motif sebenar perbuatann­ya, tambahan pula dia tiada masalah dengan adiknya.

Menurut dokumen siasatan, ketika menghubung­i talian kecemasan 911, dia bukan saja mendakwa bapanya pembunuh, malah dilaporkan berkata: “Kenapa dia tidak membunuh saya? Saya memerlukan bantuan.” Remaley kemudian meletakkan telefon tetapi menghubung­i 911 sekali lagi dan menuduh operator yang meletakkan telefon sebelum mendesak supaya ambulans dihantar ke rumahnya.

Paramedik yang sampai melihat remaja itu berdiri di halaman rumahnya dengan hanya memakai kemeja-T dan seluar pendek, manakala lututnya ada kesan darah. Dia juga berkata ‘mum’ (ibu) berulang kali.

Mereka memberikan selimut kepada Remaley yang masuk semula ke rumah itu untuk mengambil semula pistolnya dan keluar berjalan dibunuh dan 1,000 orang Islam Bosnia serta Roma ditindas di Seklani,” kata kenyataan itu.

Tentera Serb Bosnia, dibantu Tentera Rakyat Yugoslav (JNA) menyerang orang Islam di timur Bosnia pada April 1992 dengan matlamat melakukan penghapusa­n kaum di kawasan yang dianggap eksklusif untuk orang Serb.

Skelani terletak berhampira­n Srebrenica, di mana tentera Serb Bosnia di bawah arahan Jeneral Ratko Mladic membunuh 8,000 lelaki dewasa dan kanak-kanak pada Julai 1995 dalam kekejaman paling teruk Eropah sejak Perang Dunia Kedua.

Pembunuhan berkenaan diisytihar­kan sebagai penghapusa­n kaum oleh Tribunal Jenayah Perang Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk bekas Yugoslavia. - Reuters

„ Remaja tembak mati ibu, adik

sebelum tuduh ayah bersalah

berseorang­an.

Seorang jiran yang terserempa­k dengannya berjaya memujuknya membuang senjata itu dan membuat pengakuan kepada polis.

Polis kemudian membawanya ke hospital di mana dia mengaku perbuatann­ya.

Sementara itu, rakan keluarga itu Anita Stoner berkata: “Dia budak baik dan disukai ramai.”

 ??  ?? TERTUDUH (kiri) bersama keluargany­a. - TheSun
TERTUDUH (kiri) bersama keluargany­a. - TheSun
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia