Harian Metro

SINOPSIS TV Liza titik berat disiplin

- TV2, 10.30 malam YES MAN TV3, 6.58 petang CINTA ROLLER COASTER EPISOD 4 Nor Akmar Samudin akmar@hmetro.com.my TV3, 9.00 malam DALAM KASUT TV3, 8.30 malam AINUR MARDHIYAH

Filem komedi ini mengisahka­n Carl Allen tidak pernah merancang masa depan dan sering kali menolak sekiranya diminta melakukan sesuatu.

Dia menyertai program motivasi yang dibuat berasaskan satu perkataan mudah iaitu ‘ya’. Carl dilatih mengatakan ‘ya’ pada semua perkara.

Filem arahan Peyton Reed ini dibintangi Jim Carrey, Zooey Deschanel, Danny Masterson, Molly Sims dan John Michael Higgins. Sejak disahkan hamil, Ziany tidak lagi melakukan kerja rumah berikutan mudah letih. Sepanjang tempoh kehamilan, dia hanya makan dan tidur.

PELAKON: Puteri Aishah, Syazwan Zulkifly, Nadzmi Adhwa, Nas-T, Arissa Jasmin, Natasha Ellyza dan Lan Shiro Terus bertahan selama 34 tahun dalam kerjaya lakonan, Liza Abdullah,

54, tiada rahsia tertentu cuma apabila bekerja dia amat menitikber­atkan masa, disiplin, amanah dan bertolak ansur dengan orang sekeliling.

Menurut Liza, dia mesti tiba awal di lokasi kerana jika lambat pasti rasa bersalah.

“Saya tak suka orang menunggu dan jika terlambat saya akan menggelaba­h.

Saya lebih suka datang awal untuk bersolek dan bersedia di lokasi dengan tenang. Walaupun saya orang lama, saya tiada masalah menunggu artis baru.

“Sejak awal pembabitan lagi, saya tidak suka menyusahka­n orang dan Mengisahka­n Azhar gagal dalam perniagaan. Dia terserempa­k dengan tukang kasut bernama Azhar. Dia menyatakan hasrat mahu belajar dengan Salleh. Walaupun masih baru, Azhar bersungguh-sungguh melakukan pekerjaan barunya itu. Azhar juga tidak berkira soal gaji. Apa yang diberikan Salleh, dia terima dengan penuh rasa syukur.

PELAKON: Khir Rahman, Watie Sadali dan Indah DFKL tidak pernah berlagak diva serta menjaga hubungan baik dengan semua kru produksi. Dalam industri, kita bekerja sebagai satu pasukan jadi semua yang ada dalam produksi sama penting. Ada ketika kru turut memainkan peranan mencadangk­an nama pelakon kepada pengarah.

“Oleh sebab itu saya hormat semua yang bekerja dengan saya. Soal lakonan pula, sekecil mana pun watak saya akan buat sehabis baik. Berlakon berkait rapat dengan kejujuran dan keikhlasan.

“Jika gagal menghayati watak, saya tak boleh tidur nyenyak. Untuk adegan seterusnya, saya akan ‘bayar’ semula rasa tidak puas hati itu dengan memberikan 200 peratus komitmen,” katanya.

Sambung Liza, disebabkan hubungan baiknya dengan kru, penerbit dan pengarah, ada produksi yang sanggup menunggu jadualnya lapang.

“Produksi drama Petua Nenek misalnya, mereka sanggup menunggu tiga bulan kerana mahu saya bawa watak utama sebagai nenek berusia 70 tahun tetapi kelihatan 20 tahun lebih muda. Saya diminta kuruskan badan kerana sepanjang penggambar­an perlu memakai kebaya ketat,” katanya.

Sebagai orang lama, dia sudah lali menunggu lama di lokasi tetapi lain pula kisahnya dengan artis baru.

“Mereka akan tarik muka. Sedarkah mereka, ‘harga’ untuk menunggu itu sudah dibayar. Lainlah jika hari itu mereka terbabit dalam dua tiga babak, bolehlah berbincang dengan pengarah waktu sesuai untuk mereka Kiflie tiba di tempat kejadian selepas dihubungi Dhiya. Mereka memapah Saiful masuk ke dalam kereta. Aina pula resah apabila tinggal sendirian di rumah.

Dia berasakan perlu bertemu Kiflie bagi mendapatka­n kepastian.

Pelakon: Sura Sojangi, Zahiril Adzim, Niezam Zaidi, Khaty Azean, Delimawati, Zaryn Min, Rahim Kidol dan Ramli Saleh.

Tidak berlagak diva dan jaga hubungan baik dengan semua kru produksi

datang ke lokasi. Setiap perkara boleh dibawa berbincang kerana jika kita buat perangai seluruh produksi akan terpalit sama.

“Jika saya sedang berlakon drama episod dan tiba-tiba ada tawaran lain, saya akan beritahu pengarah bagi mengelakka­n pertembung­an jadual. Sebagai pelakon, ada kerja adalah gaji. Jadi, saya tidak boleh menolak tawaran yang datang begitu sahaja,” katanya.

Meskipun sudah lama dalam industri, semangat

Liza tidak pernah pudar malah ia masih bertenaga dan seronok melalui rutin hariannya sebagai anak seni.

Antara drama lakonan terbarunya yang sedang bersiaran adalah 7 Hari Mencintaim­u (TV3), Lara Aishah (Astro Prima) dan 2000km Ke Al-Haram (RTM).

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia