Harian Metro

Pejabat projek Sime Darby musnah terbakar

- Ayusliza Azizan am@hmetro.com.my

“Rumah ini saya hadiahkan kepada ibu bapa yang selama ini sabar membesarka­n anak istimewa seperti saya,” kata pemenang pingat emas Sukan Paralimpik Rio de Janeiro, Brazil 2016, Muhammad Ziyad Zokefli.

Muhammad Ziyad, 26, menerima sebuah rumah bernilai RM400,000 dan wang RM150,000 daripada kerajaan Selangor atas pencapaian­nya yang berjaya memperoleh pingat emas pada temasya berkenaan.

Anak sulung daripada empat beradik itu berkata, dia memang berhajat membina rumah buat ibu bapanya dan insentif yang diberikan itu akan dijadikan sebagai hadiah kejutan buat keluargany­a.

“Dulu hajat nak bina rumah untuk keluarga dan saya bersyukur apabila hajat ini akhirnya tertunai melalui pencapaian saya dalam sukan.

“Insentif ini juga dijadikan sebagai pembakar semangat kepada saya untuk terus maju dalam bidang ini,” katanya ditemui selepas Majlis Penyampaia­n Insentif pada Karnival Gen S Menjunjung Kasih 2016 di Dataran Kemerdekaa­n Shah Alam di sini, semalam.

Insentif berkenaan disampaika­n Exco Pembanguna­n Generasi Muda, Sukan, Kebudayaan dan Pembanguna­n Usahawan negeri Amiruddin Shari. Mengulas Muar: Sebuah pejabat pengurusan projek Sime Darby di Hab Pendidikan Tinggi Pagoh (HPTP), dekat sini, musnah dalam kebakaran jam 3.15 petang semalam.

Selain itu, bahagian depan lima kereta rosak akibat bahang kebakaran manakala seorang kakitangan syarikat berkenaan cedera ringan dalam kejadian itu.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Muar, Penolong Kanan Penguasa Bomba Marzuki Ismail berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 3.18 petang sebelum tiga jentera membabitka­n 18 anggota dikejarkan ke lokasi.

Tiga jentera itu, katanya, membabitka­n dua dari balai bomba dan penyelamat lanjut, Muhammad Ziyad berkata, insentif itu juga adalah peluang kepadanya untuk memberi keselesaan kepada ibu bapanya selepas 15 tahun mereka tinggal di kawasan setinggan di Batu 12, Gombak.

Dalam pada itu, Muhammad Ziyad yang baru mendirikan rumah pada 11 November lalu berkata, dia kini baru memulakan latihan selepas bercuti tiga minggu sebagai persediaan ke Terbuka Paralimpik di Dubai pada hujung Februari ini.

„ Pemenang pingat emas Paralimpik hadiahkan rumah diterima kepada ibu dan bapa

Muar manakala satu jentera dari Bukit Gambir.

“Apabila tiba kami dapati api marak membakar satu bangunan diperbuat daripada zink, kayu dan tiang besi.

“Selain itu, lima kenderaan membabitka­n empat pacuan empat roda dan satu kereta pekerja rosak di bahagian depan akibat terkena api.

“Kami mengambil masa lima minit untuk mengawal kebakaran daripada merebak ke bangunan sebelah dan operasi tamat pada jam 7 malam,” katanya.

Menurutnya, ketika kejadian kira-kira enam pekerja bertugas di dalam bangunan itu dan terkejut apabila mendapati api mula terbakar dari dalam bangunan.

Atlet lontar peluru itu berkata, dia kini sedang berusaha untuk menambah beratnya sehingga 120 kilogram (kg) bagi meningkatk­an kekuatan supaya dapat membaling lebih jauh.

“Berat saya sekarang 115kg dan perlu menambah lagi lima kg dengan berusaha makan lebih banyak makanan berprotein tinggi seperti sayur dan daging termasuk latihan yang lebih mencabar.

“Selain itu, saya turut

 ??  ?? MUHAMMAD Ziyad (tengah belakang) bersama peserta Larian Menjunjung Kasih GEN-S 2016 sempena Hari Keputeraan Sultan Selangor ke-71 di Dataran Kemerdekaa­n Shah Alam.
MUHAMMAD Ziyad (tengah belakang) bersama peserta Larian Menjunjung Kasih GEN-S 2016 sempena Hari Keputeraan Sultan Selangor ke-71 di Dataran Kemerdekaa­n Shah Alam.
 ??  ?? PEKERJA membantu mengalihka­n kenderaan daripada turut terbakar dalam kejadian di Pagoh, semalam.
PEKERJA membantu mengalihka­n kenderaan daripada turut terbakar dalam kejadian di Pagoh, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia