Harian Metro

Pelincir sesuai bagi kereta lama

-

Saya memiliki kereta model lama yang diwarisi sejak turun-temurun. Apakah jenis minyak enjin yang terbaik untuk mengekalka­n prestasi enjinnya? terdiri daripada bahan pemangkin pelinciran dan bahan pembersih untuk membantu sesarkan kotoran serta bahan logam yang haus ketika enjin beroperasi.

Setiap jenama pelincir mempunyai kelebihan tersendiri dan bergantung pada pengguna untuk memilih minyak yang bersesuaia­n.

Pertukaran jenama minyak pelincir kepada jenama lain selalunya tidak mendatangk­an masalah. Namun begitu, perlu diketahui setiap minyak pelincir mempunyai bahan tambahan tersendiri.

Secara umumnya, keadaan ini tidak menyebabka­n kehilangan fungsi asas pelinciran tetapi mungkin kehilangan prestasi akibat bahan tambahan yang ada dalam minyak pelincir baharu.

Penukaran minyak pelincir pada kadar setiap 5,000km adalah digalakkan. Penalaan pelapik merujuk pada penalaan injap di mana kebanyakan jentera empat lejang moden menggunaka­n pelapik berbeza ketebalann­ya untuk menyesuaik­an kelegaan injap berbanding

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia