Harian Metro

Kajian berakhir tragedi

-

„ Dua daripada enam penuntut universiti mati lemas dalam kejadian bot karam

Penduduk Kampung Tringgus, di sini, tidak menggalakk­an sebarang aktiviti di Gunung Brik ketika keadaan cuaca tidak menentu atas faktor keselamata­n.

Ketua Kampung Rod@Julin San, 57 berkata, sebelum kejadian dia menasihatk­an kumpulan pendaki terbabit supaya membatalka­n hasrat mereka kerana ketika ini musim hujan.

Bagaimanap­un, mereka tetap berdegil untuk meneruskan perjalanan, biarpun tanpa ditemani penunjuk arah dari penduduk kampung.

“Biasanya, sekiranya ada kumpulan mahu masuk ke kawasan gunung, saya Negara berkenaan jam 7.01 pagi tadi (semalam) sebelum sepasukan pegawai dan anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Marudi dihantar ke lokasi kejadian.

“Untuk tiba ke lokasi kejadian, pasukan bomba perlu menggunaka­n jalan darat selama empat jam sebelum meneruskan perjalanan menggunaka­n bot selama sejam sebelum tiba di tasik berkenaan,” katanya.

Beliau berkata, hasil maklumat diterima daripada mangsa yang terselamat, penuntut terbabit datang ke taman negara berkenaan untuk menjalanka­n kajian mengenai hidupan liar termasuk buaya.

Katanya, ketika dalam perjalanan menuju ke tapak kajian, bot dinaiki mereka bersama pemandu warga tempatan karam selepas dipukul angin kuat.

“Kejadian itu menyebabka­n bot berkenaan karam dan mereka terpaksa berenang bagi menyelamat­kan diri. Mayat ditemui di hantar ke Hospital Miri untuk bedah siasat.

“Mangsa yang selamat kini dalam keadaan stabil dan dengan penemuan mangsa terakhir, pasukan bomba menamatkan sepenuhnya operasi petang tadi (semalam),” katanya.

 ??  ?? ANGGOTA bomba menggerakk­an misi SAR di Tasik Loagan Bunut.
ANGGOTA bomba menggerakk­an misi SAR di Tasik Loagan Bunut.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia