Harian Metro

Perpecahan, perselisih­an faham boleh melemahkan umat Islam

- Ayusliza Azizan hmetroshah­alam@hme- tro.com.my

Umat Islam wajar mencontohi sifat Nabi Muhammad SAW yang mempunyai keperibadi­an unggul dalam menyatukan kekuatan dan persefaham­an dalam kalangan umat.

Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar bertitah, perpecahan dan perselisih­an faham dalam kalangan umat Islam adalah salah satu perkara yang dikeji oleh agama.

“Perpecahan dan perselisih­an faham boleh melemahkan kedudukan umat Islam dan kestabilan negara.

“Sempena sambutan maulidur rasul pada tahun

“Saya terkejut kerana diberi pengiktira­fan sebesar ini pada usia muda,” kata Bilal Kamarudin, 18, penerima termuda Anugerah Saidina Ali pada Majlis Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri Selangor 1438 Hijrah di Stadium Malawati di sini, semalam.

Sultan Selangor Sultan Sharafuddi­n Idris Shah berkenan menyampaik­an hadiah serta sijil penghargaa­n kepada Bilal serta penerima anugerah khas lain.

Turut mencemar duli Tengku Permaisuri Selangor Tengku Permaisuri Norashikin dan Raja Muda Selangor Tengku Amir Shah.

Hadir sama Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) Datuk Haris Kasim

Bilal berkata, anugerah berkenaan akan dijadikan pemangkin semangat untuk meneruskan perjuangan menyumbang bakti kepada agama dan negara.

“Terima kasih kepada ibu bapa yang banyak memberi sokongan serta motivasi kepada saya sehingga mencapai kejayaan ini.

“Selain itu, guru sekolah juga banyak memberi tunjuk ajar selain sokongan rakan,” katanya ketika ditemui.

Bilal menerima anugerah berkenaan berdasarka­n pencapaian­nya dalam bidang akademik serta ini suka saya mengingatk­an saudara saudari sekalian supaya terus berusaha membina dan membangunk­an masyarakat dan negara.

“Dengan menyatukan kekuatan zahir dan batin iaitu dengan kekuatan ilmu pengetahua­n, kekuatan ummah serta kekuatan iman dan takwa kepada Allah SWT,” katanya.

Titah baginda disampaika­n Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Ibrahim pada Majlis Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri Johor 1438H/2016M di Masjid Bandar Pontian, semalam. Seramai 33 mualaf atau saudara kita antara 50 kontinjen yang menyertai perarakan sempena Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Daerah Segamat di Dataran Segamat di sini, semalam.

Ariffin Wong Abdullah, 60, berkata dia teruja apabila ditawarkan untuk menyertai perarakan bagi memperinga­ti kelahiran junjungan besar umat Islam itu beberapa minggu lalu.

Ariffin yang memeluk Islam pada 1970 itu berkata, dia mendapat pengalaman baru apabila berjalan sejauh empat kilometer sambil berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW bermula dari Dataran Segamat ke Masjid Jamek Segamat di sini.

“Saya teruja untuk menjayakan perarakan ini

„

 ?? FOTO: ?? BILAL (dua dari kiri ) bersama penerima Anugerah Tokoh Khas sempena Majlis Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri Selangor 1438H/2016M .
FOTO: BILAL (dua dari kiri ) bersama penerima Anugerah Tokoh Khas sempena Majlis Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri Selangor 1438H/2016M .
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia