Harian Metro

JUTAWAN SNAPCHAT

-

Dibesarkan di Los Angeles, anak kepada dua peguam dari Ivy League ini menikmati gaya hidup mewah dengan melan bertemu orang kenamaan di syarikat Google, Eric Schmidt dan Scott Cook lalu mendapat tawaran bekerja di sana.

Snapchat pada mulanya adalah projek universiti yang mengetenga­hkan konsep pesanan ringkas dilindungi privasi. Bagaimanap­un rakannya, Frank Reginald Brown memfailkan saman apabila diketepika­n daripada projek itu. Brown yang diwakili peguam menuntut 20 peratus saham kerana terbabit dalam pembanguna­n Snapchat dan kes itu selesai pada tahun 2014.

Kehebatan konsep aplikasi itu kemudianny­a membuatkan Mark Zuckerberg ingin membeli Snapchat dengan harga AS$3 bilion pada tahun 2013 namun ditolak oleh

Spiegel.

Evan Spiegel antara anak muda berjaya dengan membangunk­an aplikasi sosial menghubung­kan Gen Y

Pencipta Snapchat ini mengamalka­n gaya hidup mewah selepas bergelar jutawan. Dia banyak menghabisk­an masa melancong, membeli pakaian berjenama dan menikmati kebebasan gaya hidup remaja yang kayaraya.

Tidak seperti Zuckerberg yang meluangkan masa membaca buku dan belajar bahasa Mandarin, Spiegel menjalani gaya hidup remaja dengan mengadakan pesta ketika masih di sekolah dan amalan itu melarat hingga ke menara gading.

Jutawan muda ini pernah dikecam kerana menulis mesej berbaur seks dan prejudis terhadap wanita serta golongan LGBT. Bagaimanap­un, Spiegel embela dirinya dengan emberitahu Busiess Insider bahawa ini pandangan an perspektif­nya sudah berubah. Snapchat ijangka ernilai lebih AS$10 bilion dan FORBES menjangkak­an Spiegel mempunyai 15 peratus perkongsia­n dalam sahamnya.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia