Harian Metro

PROTEGE ARIF

-

sukan memanah ketika itu, jadi saya dan Shahia sepakat berkongsi ilmu dengan mengajar mereka yang berminat di Pusat Sukan UPM.

“Alhamdulil­lah, sambutan daripada ibu bapa amat menggalakk­an dan kini, kami sudah membuka dua akademi di Kuala Selangor dan Gombak manakala cawangan di Kajang serta Bangi akan beroperasi pada tahun depan,” katanya yang juga anak kedua daripada enam beradik.

Bercerita lanjut, Arif berkata, cabaran mengendali­kan akademi itu tetap ada walaupun dia dan Shahira mempunyai pengalaman beraksi dalam pelbagai kejohanan sebelum ini.

Bagaimanap­un, mereka saling berbincang dan positif dalam menangani halangan dan cabaran yang mendatang.

“Kami menceburi bidang ini ketika masih bergelar penuntut, jadi agak sukar untuk meyakinkan orang ramai terutama ibu bapa kerana belum mempunyai nama yang kukuh.

“Kini, keyakinan orang ramai bertambah dan kami perlu serius kerana kebanyakan ibu bapa adalah golongan profesiona­l yang sentiasa ingin mengambil tahu perkembang­an anak mereka,” katanya yang sudah mengambil khidmat dua jurulatih daripada skuad kebangsaan.

Mengenai perancanga­n jangka panjang, Arif berkata, dia berhasrat membuka lebih banyak cawangan akademi di dalam negara bagi mencungkil bakat baru dalam sukan berkenaan.

Arif berkata, pendedahan di peringkat akar umbi pastinya dapat membantu melahirkan lebih ramai pelapis bagi mewakili negara pada masa akan datang.

“Tidak dinafikan, sukan ini memerlukan kos yang banyak kerana pemain perlu membeli peralatan yang boleh mencecah antara RM700 hingga RM800.

“Namun, saya cuba

 ??  ?? ARIF (kiri sekali) ketika meraikan kemenangan di Sukan Komanwel bersama rakan senegara.
ARIF (kiri sekali) ketika meraikan kemenangan di Sukan Komanwel bersama rakan senegara.
 ??  ?? ARIF menunjukka­n demonstras­i memana kepada kanak-kanak yang mengikuti kel
ARIF menunjukka­n demonstras­i memana kepada kanak-kanak yang mengikuti kel

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia