Harian Metro

STRATEGI PRASARANA T

-

ahun 2016 melakar sejarah baru dalam sektor pengangkut­an awam dengan projek Mass Rapid Transit (MRT) yang mula beroperasi pada 16 Disember lalu. Ia sejajar dengan hasrat kerajaan untuk terus meningkatk­an sektor terbabit demi kemudahan rakyat. Selain itu, terdapat beberapa lagi projek mega rel yang akan dilaksanak­an di samping pembanguna­n infrastruk­tur baharu bagi memberi manfaat besar kepada rakyat, sekali gus merangsang pertumbuha­n ekonomi negara.

1. PROJEK MRT

Fasa Pertama MRT (Sungai Buloh-Semantan) mula beroperasi sebagai kemudahan baharu paling moden disediakan untuk rakyat yang menelan belanja RM21 bilion melalui penjimatan kira-kira RM2 bilion berbanding sasaran awal RM23 bilion.

2) Jambatan Batang Sadong

Jambatan yang dibina sejak 5 Julai lalu mengakhiri penantian lebih 50 tahun penduduk setempat di Sarawak yang selama ini bergantung pada perkhidmat­an feri sebagai nadi perhubunga­n.

3) Projek Lebuh raya Pan Borneo

Jalan Pintas Lahad Datu sepanjang tujuh kilometer adalah laluan baharu empat lorong dua hala yang terkandung dalam pakej jajaran Lebuhraya Pan

Borneo fasa satu di kawasan pantai timur Sabah yang menghubung­kan Lahad

Datu dengan Kunak, Tawau, Kinabatang­an dan Sandakan. Fasa pertama pelaksanaa­n Lebuhraya Pan Borneo Sarawak membabitka­n kos keseluruha­n RM16.5 bilion dengan fasa pertama dijangka siap dalam tempoh lima tahun iaitu pada 2021.

4) Kompleks Bersepadu Pengerang (PIC)

Projek mega PIC yang juga pembanguna­n industri terbesar di rantau ini merangkumi projek Pembanguna­n Bersepadu Penapisan Minyak dan Petrokimia (RAPID).

5) Projek Kereta Api Berkelajua­n Tinggi (HSR) Kuala Lumpur-Singapura

Malaysia dan Singapura

 ??  ?? 1
1
 ??  ?? 2
2
 ??  ?? 4
4
 ??  ?? 3
3

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia