Harian Metro

Pembuka rezeki 2017

Rizal berbesar hati diundang jayakan majlis makan malam amal pada 1 Januari

- ArdiniSo p hia Sina hellinie@hmetro .co m.my

Ruang dan peluangunt­uk mereka yang kurang popular agak terhad apabilaram­ai mengejar namahingga­ada kalalupain­san berbakat.

Sudah tentu apabiladib­eri peluang, iatidak akan disiasiaka­n dan cubamember­i komitmen sebaik mungkin. Itulah jugaprinsi­p penyanyi Rizal Ayu b apabila diberi peluang menjayakan majlis makan malam amal anjuran pusat kecantikan dan Kelab Penyeri Wanitadi Kelab Shah Alam pada1 Januari 2017.

Rizal yangjugabe­kas pelajar Akademi Fantasia musim kelima(AF5) berkata, tahap populariti seorangpen­yanyi itu tidak sepatutnya dijadikan halangan untuk beramal dan menderma.

Akui terkejut apabila diundang menjayakan majlis amal itu, Rizal menganggap iasebagai pembukarez­eki bagi 2017 dan berharap peluangitu akan membuatkan graf kerjayasen­inya akan mengalami perubahan positif.

“Bagi sayapopula­riti seseorangi­tu adalah perkara kedua. Palingutam­aniat kitauntuk mendermada­n membantu golongan yang memerlukan.

“Majlis seumpamain­i banyak diadakan pada bulan puasadan Aidilfitri tetapi nampaknyak­ali ini adasedikit kelainan apabila berlangsun­g padah ari pertama201­7.

“Sayaakan berusaha menghiburk­an tetamu pada malam itu. Mungkin saya tidak dapat memberikan wangringgi­t kepada rumah kebajikan, jadi ini adalah satu carasaya untuk berbakti. Saya percaya apabila kita ikhlas melakukan sesuatu, Allah akan tolongkita­pula,” katanya.

Rizal atau Hasrizal Ayubturut akui namanya mungkin tidak cukup besar untuk menarik ramai orang datangke majlis makan malam amal ini tetapi percaya mereka yang berhati muliaakan datangdeng­an niat untuk beramal tanpa memandang populariti artis yang menjayakan­nya.

“Memangsaya­bukan artis terkenal tetapi sehingga kini sayamasih berusaha menempatka­n diri dalam kalangan penyanyi yang ber jayamenemp­ah nama. Sayaberbes­ar hati menerima peluangdib­erikan ini dan menganggap­nya sebagai rezeki tahun baru,” katanya.

Untuk malam itu, Rizal sudah memilih beberapala­gu yangakan didendangk­an. Rizal jugatidak keseoranga­n menghiburk­an penonton keranaturu­t dijayakan Juara Bintang Klasik 2013, Mohd Rizal Ahmad. Ada kemungkina­n mereka berduaakan menyanyi bersamadan berharap gandingan itu akan menambahka­n lagi seri pada malam itu.

Mohd Rizal yangpernah menghasilk­an album, akui iakurangme­ndapat sambutan. Malah diapernah merajuk dengan industri yang seolah-olah enggan memberi peluangkep­adanya untuk mempamerka­n bakat.

Diacukup terharu apabila diberi kepercayaa­n oleh KelabPenye­ri Wanitauntu­k menjadi artis undangan pada majlis makan malam amal itu nanti.

Katanya, kehadirann­ya bukan sekadar penghibur tetapi sebagai tanda sokongan padam ana mana pihak agar terus mengadakan majlis seperti itu.

“Adasegelin­tir pihak yang bimbang bantuannya tidak sampai kepadamere­ka yangmemerl­ukan dan ini adalah mas adan peluang untuk berbuat demikian.

“Saya berterima kasih kepadapeng­anjur kerana memilih sayamenjad­i antara artis yangakan mengadakan persembaha­n padamalam itu,” katanya.

Akui artis terbabit pada malam itu disifatkan suamsuam kuku, diaberhara­p iatidak mematahkan niat orangramai untuk membuat amal jariah.

“Selain menghiburk­an hadirin dengan lagu yangakan sayabawa nanti, sayajugain­gin menggunaka­n pentas itu untuk membuktika­n bakat sebenar saya.

“Walaupun dipandang sebelah mata, sayaharap ia akan menjadi permulaan yangbaik bukan hanya untuk kerjayatet­api juga untuk aktiviti amal seperti itu.

“Kitadidik masyarakat agar mengutamak­an konsep makanmalam­amalitu dan bukan mementingk­an hiburan semata-mata.

“Sebenarnya­perkaraini berbalik padadiri sendiri samaadakit­ameletakka­n beramal itu padatempat pertamaata­upun hiburan itu lebih daripadape­rkaralain,” katanya.

Majlis makan malam amal yangbermul­ajam 8.30 malam itu turut memberi peluang kepadaRan Raja Lawak dan penyampai radio Klasik FM, Nor ShelaBahar­uddin sebagai pengacarab­agi memastikan s emuanyaber jalan lancar.

Tidak hanyaterha­d kepadahibu­ran nyanyian s emata-mata, cabutan bertuah jugadiadak­an untuk menggamatk­an suasana. Gandingan pengacarai­tu dilihat seimbangke­ranaRan boleh berlawak manakalaSh­ela mempunyai kebolehan bertutur dengan baik.

 ?? FOTO:NURUL SYAZANA ROSE RAZMAN
LOKASI:KELAB SHAH ALAM SOLEKAN:ZACK DANCE (INSTGRAM:@ ZACKDANCE)
TAJAAN PAKAIAN:BAHARI ASYEK DAN AFEER KL BUTIK ?? MOHD Rizal, Nor Shela, Rizal AF5 dan Ran Raja Lawak
FOTO:NURUL SYAZANA ROSE RAZMAN LOKASI:KELAB SHAH ALAM SOLEKAN:ZACK DANCE (INSTGRAM:@ ZACKDANCE) TAJAAN PAKAIAN:BAHARI ASYEK DAN AFEER KL BUTIK MOHD Rizal, Nor Shela, Rizal AF5 dan Ran Raja Lawak
 ??  ?? MOHD Rizal.
MOHD Rizal.
 ??  ?? RIZAL AF5.
RIZAL AF5.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia