Harian Metro

Bakal pulih tempoh terdekat

-

Keadaan banjir di kawasan pantai timur dijangka pulih dalam tempoh terdekat berikutan hujan lebat diramalkan berkuranga­n di kawasan berkenaan.

Timbalan Ketua

Pengarah (Perancanga­n dan Dasar), Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA), Mohd Arif Baharom berkata, pihaknya kini memberi fokus utama terhadap pengurusan semua mangsa bencana banjir di pusat pemindahan.

Katanya, koordinasi pengurusan bencana kali ini lebih berjaya berikutan semua mangsa terjejas dipindahka­n lebih awal bagi mengelakka­n risiko dan kerugian harta benda lebih besar.

“Kita jangka dalam sehari atau dua hari ini keadaan akan kembali pulih. Banjir yang berlaku ini bukan gelombang pertama sebaliknya disebabkan hujan lebat berterusan beberapa hari.

“Kali ini kita lebih bersedia dan penduduk juga memberi kerjasama baik untuk pindah lebih awal ke semua pusat pemindahan. Berdasarka­n ramalan cuaca daripada MetMalaysi­a, keadaan akan kembali pulih.

“Berdasarka­n kelaziman, angin timur laut akan bergerak keluar ke Sabah dan Sarawak pada pertengaha­n Januari dan hujan di kawasan pantai timur pula mula berkuranga­n. Namun, kita sentiasa dalam keadaan berjaga-jaga terutama dalam memastikan semua penduduk dipindahka­n segera,” katanya ketika dihubungi Harian Metro, di sini, semalam.

Pengendali­an pengurusan bencana kini diambil alih NADMA daripada Majlis Keselamata­n Negara

(MKN) bagi menangani banjir dengan lebih berkesan dan tersusun.

Mohd Arif berkata, kebanyakan mangsa yang dipindahka­n itu adalah penduduk di kawasan biasa dilanda banjir menyebabka­n mereka lebih bersedia untuk berpindah.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia