Harian Metro

Simpati dunia

-

Bapa budak yang mati ketika melarikan diri dari Myanmar minta masyarakat antarabang­sa beri perhatian kepada etnik Rohingya

untuk menyelamat­kan diri daripada kekejaman tentera dan pelampau Buddha Myanmar di kampung mereka di Rakhine.

Sebahagian besar etnik berkenaan yang tiba di Bangladesh berkata, pasukan keselamata­n Myanmar memperkosa kaum wanita, membunuh penduduk dan membakar rumah mereka.

Mohammed Shohayet meninggal dunia apabila bot yang dinaiki bersama ibu dan abangnya karam ketika menyeberan­g Sungai Naf menuju ke Bangladesh.

Mayatnya ditemui terdampar di tebing sungai dengan mukanya tersembam di dalam lumpur.

Keadaanya hampir sama dengan Aylan Kurdi, pelarian Syria yang mati lemas di luar pantai Turki ketika cuba melarikan diri ke Greece pada 2015.

Kini, bapa Mohammed Shohayet, Zafor Alam yang tiba dengan selamat sebelum itu, merayu dunia memberi perhatian kepada masyarakat Rohingya.

Dalam wawancara dengan CNN, Zafor berkata: “Di kampung kami di Rakhine, kami ditembak oleh helikopter. Tentera Myanmar juga menembak kami. Datuk dan nenek saya dibakar hidup-hidup. Tentera membakar seluruh kampung kami. Tidak ada yang tinggal.

“Apabila melihat gambar mayat anak saya, saya merasakan lebih baik saya mati. Tidak ada gunanya saya hidup lagi.

“Saya ingin memberitah­u kepada dunia, kerajaan Myanmar tidak sepatutnya diberi masa lagi. Jika anda berlengah, mereka akan bunuh semua orang Rohingya.”

Puluhan ribu etnik itu menyeberan­g masuk ke Bangladesh sejak pertengaha­n tahun lalu untuk menyelamat­kan diri daripada kekejaman tentera Myanmar. Negara itu enggan mengakui etnik itu rakyatnya walaupun mereka sudah mendiami negara itu sejak beberapa generasi lalu.

Minggu lalu, video yang tersebar menunjukka­n polis Myanmar memukul penduduk awam etnik itu.

Tetapi, pemenang anugerah Nobel yang kini mengetuai kerajaan negara itu, Aung San Suu Kyi berkata, tuduhan mengenai kekejaman pasukan keselamata­n Myanmar sengaja diadakan-diadakan.

Dia menolak desakan masyarakat antarabang­sa untuk bertindak melindungi penduduk minoriti berkenaan.

 ??  ??
 ?? Zafor ?? Datuk dan nenek saya dibakar hidup-hidup”
Zafor Datuk dan nenek saya dibakar hidup-hidup”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia