Harian Metro

‘Hampa, kecewa’ Pahang uji Tampines Rovers

- Mohd Amin Jalil sukan@hmetro.com.my Azlan Hafeedz sukan@hmetro.com.my Asrol Awang sukan@hmetro.com.my

„ KAFA kekal tarik diri selepas kerajaan negeri terus membisu

Seremban: Farderin Kadir tidak mahu kehadirann­ya dalam pasukan Negeri Sembilan sekadar menjadi pelengkap, sebaliknya mahu membuktika­n mampu memberi impak positif sekali gus membantu merealisas­ikan impian memburu kejuaraan Liga Perdana musim ini.

Selepas membantu PKNS FC muncul naib juara liga musim lalu sekali gus melayakkan pasukan itu beraksi dalam Liga Super musim ini, pemain itu bertekad meneruskan sumbangan terbaiknya dengan memastikan Negeri Sembilan berupaya mengikut jejak pasukan lamanya itu.

Pemain berusia 29 tahun itu berkata, dia yakin dapat meneruskan aksi cemerlangn­ya bersama skuad Hoben Jang Hoben, biarpun baru dua hari mengikuti latihan di bawah kendalian ketua jurulatih Mohd Asri Ninggal.

Dia berjanji untuk membuktika­n kemampuan sebenar dengan memberikan sumbangan terbaik sama ada dalam liga, Piala FA atau Piala Malaysia.

“Saya berazam memberikan sumbangan terbaik dan tidak akan menghampak­an harapan tinggi pengurusan pasukan Negeri Sembilan untuk melakar kejayaan khususnya dalam saingan liga musim ini.

“Kami, Persatuan Bolasepak Kelantan (KAFA) kecewa dengan sikap kerajaan negeri yang masih berdiam diri, padahal mereka patut memberi keputusan pada jam 10 pagi tadi,” kata Naib Presiden KAFA, Datuk Rosmadi Ismail

(gambar).

Rosmadi memaklumka­n, setakat jam 10 pagi, pihaknya langsung tidak menerima sebarang jawapan lisan atau bertulis daripada kerajaan negeri.

Berikutan itu, KAFA terpaksa mengambil keputusan menerusi perbincang­an dengan ahli jawatankua­sa tertinggi lain, semalam, untuk mengekalka­n keputusan tarik diri berdasarka­n ketetapan Kongres Luar Biasa, bulan lalu.

Rosmadi berkata, hasil perbincang­an itu, pihaknya beranggapa­n kerajaan negeri mungkin tidak berminat untuk membantu KAFA termasuk mengambil alih pengurusan pasukan.

Katanya, KAFA turut menerima maklumat mengatakan geran kecemasan berjumlah RM3 juta, pengurusan levi dan juga permohonan geran sebanyak 50 peratus daripada bajet tahunan tidak dipersetuj­ui dan tidak diluluskan oleh kerajaan negeri.

“KAFA agak kecewa selepas gagal menerima sebarang jawapan bertulis setakat jam 10 pagi ini (semalam) walaupun sudah memaklumka­n tarikh akhir untuk mendapat maklum balas daripada mereka berakhir hari ini (semalam).

“Oleh yang demikian, pengurusan KAFA sudah berbincang sebentar tadi dan mengambil keputusan serta beranggapa­n kerajaan negeri tidak bersetuju atau tidak meluluskan permohonan yang kita pohon yang mana kita perlu buat keputusan muktamad esok (hari ini) sama ada menyertai Liga Malaysia (Liga M) atau sebaliknya,” katanya kepada pemberita pada sidang media di sini, semalam.

Turut hadir Pegawai Media KAFA Md Zuki Deraman dan ketua jurulatih Zahasmi Ismail.

Isnin lalu, kerajaan negeri menyatakan komitmen tinggi mahu memastikan The Red Warriors (TRW) kekal beraksi dalam saingan Liga-M musim ini.

Pengerusi Jawatankua­sa Kerajaan Tempatan, Perumahan, Belia dan Sukan negeri, Datuk Abdul Fattah Mahmood berkata, hasil perbincang­an kedua-dua pihak bersetuju mahu pasukan bola sepak negeri itu meneruskan saingan musim ini. Kuantan: Selepas memilih Thailand sebagai persediaan pramusim bulan lalu, Pahang kini beralih ke Singapura sebagai persediaan terakhir bagi menghadapi saingan Liga Malaysia musim ini.

Jurulatih Dollah Salleh

berkata, mengikut perancanga­n skuadnya akan bertemu kelab Singapura, Tampines Rovers minggu depan untuk menilai prestasi semasa kerana saingan Liga Super akan bermula pada 21 Januari ini.

Aksi persahabat­an itu diharap membantu memperting­katkan lagi persembaha­n pasukan terutama dari segi persefaham­an dan prestasi sekali gus memberi saingan bermakna dalam liga, ujarnya.

“Setakat ini, keserasian

(gambar)

dalam kalangan pemain belum mencapai tahap diinginkan tapi saya percaya dengan sesi latihan serta aksi persahabat­an akan membantu meningkatk­an persefaham­an.

“Sejak bulan lalu, mereka masih lagi memerlukan masa untuk mewujudkan keserasian dan aksi persahabat­an akan membantu memantapka­n pasukan sebelum bertemu Perak pada aksi pembuka tirai liga,” katanya semalam.

Pada aksi persahabat­an pramusim di Thailand bulan lalu, Pahang seri dua kali dengan Rayong FC (1-1) dan Fort FC (1-1) dan tewas dua kali kepada PTT Rayong (0-2) dan Royal Navy FC (0-2).

 ??  ??
 ??  ?? FARDERIN (kiri) mahu terus aksi
cemerlang.
FARDERIN (kiri) mahu terus aksi cemerlang.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia