Harian Metro

KEDAI MELETUP Pemandu cedera lori terbalik di kuari

- Siti Nor Amirah Abu Bakar am@hmetro.com.my

„ Lapan premis musnah dalam

kebakaran

“Saya baru pulang dari pasar apabila mendapati api mula marak membakar kedai,” kata Tiew Sew Lian, 67, pemilik satu daripada Seorang lelaki terselamat namun mengalami kecederaan selepas lori dipandunya membawa muatan batu kuari merempuh belakang sebuah lori lain sebelum terbalik di dalam Kuari Panching, di sini, semalam.

Dalam kejadian jam 9.15 pagi, mangsa yang belum dikenal pasti identiti berusia 30-an dikejarkan ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), di sini, untuk rawatan.

Pegawai Perhubunga­n lapan premis di pekan ini yang terbakar, semalam.

Menurut Tiew, dia bergegas mengejutka­n suami yang tidur untuk menyelamat­kan diri selepas terdengar letupan daripada sebuah kedai yang turut terbakar.

“Kami sempat menyelamat­kan kad pengenalan serta beberapa barangan. Awam Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Pahang, Anuar Hassan berkata, ketika kejadian mangsa dipercayai dalam perjalanan keluar dari kuari dan melalui laluan menuruni bukit.

“Namun, brek kenderaan berat itu tiba-tiba tidak berfungsi sebelum merempuh belakang sebuah lori lain,” katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.

Beliau berkata, akibat rempuhan itu, lori dipandu mangsa terbalik Bagaimanap­un, semua peralatan menjahit dan kain pelanggan hangus mengakibat­kan kerugian kira-kira RM100,000,” katanya yang mengusahak­an kedai jahit.

Saksi, Ting Chong Sung, 63, berkata, dia menghubung­i polis untuk memaklumka­n kejadian sejurus terdengar letupan dari kedai mengakibat­kan lelaki berkenaan tersepit di tempat duduk pemandu.

Menurutnya, sepasukan anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Taman Tas, di sini, bergegas ke lokasi kejadian dan mengambil masa setengah jam untuk mengeluark­an mangsa.

Sementara itu, Ketua

Polis Daerah Kuantan Asisten Komisioner Abdul Aziz Salleh ketika dihubungi, di sini, semalam, mengesahka­n menerima laporan. yang terbakar.

“Sebelum menelefon polis, saya menjerit terhadap individu yang ada dalam kedai supaya menyelamat­kan diri. Api marak cepat, mujur tiada sesiapa terkorban.

“Terima kasih anggota bomba dan polis kerana pantas menghulurk­an bantuan,” katanya.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Banting Mohd Jaslizad Jalil berkata, pihaknya masih menyiasat punca kebakaran.

“Lapan premis terbakar dan kami menilai jumlah kerugian. Dalam operasi itu, 30 anggota dikerah ke lokasi dan kebakaran dipadam sepenuhnya, jam 12.30 tengah hari,” katanya.

 ??  ?? KEBAKARAN membabitka­n lapan kedai dua tingkat, semalam.
KEBAKARAN membabitka­n lapan kedai dua tingkat, semalam.
 ??  ?? ANGGOTA bomba mengeluark­an mangsa yang tersepit di dalam lori.
ANGGOTA bomba mengeluark­an mangsa yang tersepit di dalam lori.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia