Harian Metro

Siapa lebih berhak? Whitcraft pamer taring julang THA 72

- Aida Adilah Mat aida_adilah@hmetro.com.my

„ Enam atlet lompat tinggi negara sudah sah tempat ke Sukan SEA 2017

Persaingan membabitka­n atlet lompat tinggi negara semakin sengit apabila enam atlet dalam sukan itu ketika ini sudah mengesahka­n tempat ke Sukan SEA 2017.

Kejohanan Olahraga Terbuka Malaysia pada 8 hingga 9 April ini bakal menjadi penentu siapa dua atlet bakal mengalas tugas acara itu.

Mereka yang sudah melepasi syarat kelayakan bagi kategori A adalah wakil negara ke temasya Olimpik Rio, Nauraj Singh dengan ketinggian 2.29 meter, Lee Hup Wei (2.22m), K Prakash (2.15m), Mohd Syazwan Ahmad (2.14m), Norshafiee Mohd Shaqh (2.13m) dan Navin Raj (2.11m).

Pemenang tiga emas Sukan SEA, Hup Wei bagaimanap­un

(gambar)

optimis mampu memberi persembaha­n terbaik di kejohanan itu nanti sekali gus menjadi wakil negara ke temasya dwitahunan itu.

Hup Wei, 29, berkata dia kini sudah bersedia memberi cabaran dan berharap mampu melakarkan kejutan seterusnya memperbaik­i catatan terbaik peribadiny­a 2.27m yang dilakukan di Terbuka China pada Mei 2008.

Pencapaian itu memecahkan rekod 13 tahun yang dipegang Loo Kum Zee.

“Jadi, peluang untuk layak itu tinggi. Tapi saya perlu berhati-hati dan cuba melakukan yang terbaik.

“Ketika ini jika mengikut ranking, saya berada di kedudukan kedua terbaik negara di belakang Nauraj dan pastinya Terbuka Malaysia nanti akan menjadi saingan sengit membabitka­n semua atlet lompat tinggi negara,” kata Hup Wei.

Dia menegaskan sudah pasti tidak mahu melepaskan peluang beraksi di tanah air sendiri dan pastinya lebih manis sekiranya atlet negara menguasai kedudukan satu dua di Sukan SEA nanti.

Hup Wei yang juga pemenang emas Kejohanan Olahraga Asia 2007 berkata, sukan lompat tinggi semakin berkembang dengan saingan sengit membabitka­n semua atlet.

Terbuka China pada Mei 2008 dan berjaya memecahkan rekod lompat tinggi berusia 13 tahun milik Loo Langkawi: Jurumudi termuda kategori kelas Racing Don Whitcraft dari Thailand apabila membuktika­n kemampuann­ya mengemudi pasukan THA 72 untuk mendahului kategori itu pada hari kedua Regata Antarabang­sa Diraja Langkawi (RLIR) 2017.

Baru mencecah usia 21 tahun, Whitcraft cemerlang membawa pasukannya memenangi perlumbaan ketiga dan keempat semalam untuk kekal di kedudukan pertama.

Pencapaian ini membolehka­n THA 72 mengumpul lima mata penalti untuk berada di depan empat pasukan lain bagi merebut Piala Cabaran Perdana Menteri.

Ditemui selepas saingan, Whitcraft berkata pasukannya berdepan laluan agak sukar yang menagih semangat kerjasama kukuh Kum Zee.

Berdasarka­n kedudukan ranking terbaik Asia Tenggara dikeluarka­n semalam, tiga atlet negara membabitka­n Nauraj, Hup Wei dan Syazwan menguasai carta kedudukan tertinggi Asia Tenggara.

Malaysia mula mendominas­i acara itu sejak 1995 hingga 2003 sebelum Hup Wei meneruskan dominasi acara itu pada 2007 hingga 2011 dan Nauraj mengambil alih penguasaan pada 2013 dan 2015. dalam kalangan krunya.

“Kami memperoleh banyak pengalaman daripada regata ini walaupun belum pernah belayar bersama sebelum ini. Kami berharap di akhir perlumbaan, akan terus kekal di kedudukan teratas,” katanya.

Kehebatan THA 72 memaksa pesaing terdekat mereka, Emagine dari Australia untuk berpuas hati dengan kedudukan kedua keseluruha­n kelas itu hasil 10 mata penalti.

Di tempat ketiga pasukan Black Bazza dari Hong Kong dengan 12 mata manakala juara lima kali berturut-turut, Oi! dari Australia sekadar berada di tempat keempat, 15 mata.

Pasukan tunggal negara, Uranus yang dikemudi Hairolniza­m Hat berada di kedudukan terbawah kategori itu dengan mengumpul 18 mata penalti. - BERNAMA

 ??  ?? HUP Wei
HUP Wei

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia