Harian Metro

Raih ilmu sambil dandan rambut

-

rambut bagi mendapatka­n dandanan yang diinginkan. Jadi di sinilah peluang untuk mendekatka­n mereka dengan bahan bacaan,” kata Adjiman kepada wartawan AFP.

Menurutnya, di bangunan Perpustaka­an Negara, lebih 1,750 buku sudah diketepika­n untuk dihantar ke salun rambut. Petugas perpustaka­an memilih novel, buku kanak-kanak dan karya mengenai hak wanita atau kanak-kanak untuk dimasukkan ke dalam kotak bagi memudahkan proses penghantar­an serta pengagihan.

Di luar sebuah salun rambut yang terletak di kawasan pasar, seorang wanita muda kelihatan duduk santai di bangku kayu sambil membaca. Suasana bising dan hingar dengan teriakan peniaga tidak sedikit pun menjejaska­n tumpuannya kepada buku yang dipegangny­a.

“Saya tiada duit untuk membeli buku. Jadi saya datang ke sini untuk membaca,” katanya sambil tersenyum.

Di dalam salun rambut, keadaan tidak jauh berbeza. Seorang wanita yang sedang menjalani rawatan pengeringa­n rambut juga asyik membaca novel.

Rupanya usaha Adjiman itu umpama serampang dua mata. Selain memupuk minat membaca dalam kalangan wanita, ia juga secara tidak langsung menarik kedatangan pelanggan ke salun yang mempunyai perpustaka­an mini, kata pemilik salun, Benedicte Ouguechi.

Malah pendandan rambut bebas yang tidak mempunyai kedai (dan beroperasi di tepi jalan) juga datang ke salun untuk meminjam buku bagi pelanggan mereka, katanya.

Di daerah Cocody yang terkenal sebagai kawasan elit, Justine Inagohi, 66, tidak berfikir dua kali untuk menyertai skim perpustaka­an mini itu sebaik mengetahui mengenainy­a.

Pemilik salun berusia 66 tahun itu berkata, kebanyakan wanita bersembang kosong atau bercerita mengenai orang lain apabila datang ke salun.

“Daripada mendengar mereka bersembang perkara yang tidak berfaedah, saya lebih suka pelanggan saya membaca,” katanya.

Di salunnya, Inagohi juga menyediaka­n sudut khas untuk kanak-kanak yang datang menemani ibu mereka. Ruang itu juga digunakan oleh penghuni di bangunanny­a itu.

Kehadiran buku - sama ada buku kanak-kanak atau untuk orang dewasa memberi peluang kepada wanita yang buta huruf untuk belajar menulis. Apa yang menarik, lelaki juga mula datang ke salun untuk meminjam buku, kata Adjiman.

“Rupa-rupanya rakyat Ivory Coast suka membaca, cuma tiada akses untuk mendapatka­n buku sendiri,” katanya.

Perpustaka­an mini diwujud untuk dimanfaat wanita Ivory Coast gemar

habis masa di salun

 ??  ?? TIADA lagi sembang kosong yang tidak berfaedah ketika berada di salun.
TIADA lagi sembang kosong yang tidak berfaedah ketika berada di salun.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia