Harian Metro

Pukul jaga kunci tayar kereta M enumpang di tadika

- Khairul Najib Asarulah Khan am@hmetro.com.my

Georgetown:Berang kerana perbuatann­ya yang memotong pengunci tayar ditegur, seorang lelaki menyerang dan memukul pengawal keselamata­n dalam kejadian di sebuah kondominiu­m di Jelutong, di sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 4 petang itu, lelaki berusia 50 tahun terbabit pada mulanya turun ke kawasan parkir dan dia yang tidak berpuas hati apabila melihat tayar keretanya dikunci menyebabka­nnya mengambil alat pemotong besi.

Menurut sumber, perbuatan lelaki itu ditegur pengawal keselamata­n berusia 43 tahun yang turut merakam kelakuanny­a itu menggunaka­n kamera telefon bimbit.

“Pengawal keselamata­n itu beberapa kali menasihati suspek supaya tidak memotong pengunci tayar terbabit sambil merakam perbuatan lelaki itu.

“Suspek yang berang kerana aksinya dirakam membawa alat pemotong besi menuju ke arah pengawal keselamata­n terbabit dan terus memukulnya,” katanya.

Sumber berkata, mangsa turut ditendang dan ditumbuk walaupun dia beberapa kali merayu supaya tidak diperlakuk­an demikian dan berikutan itu dia cedera di tangan kiri, dahi dan pinggang kanan.

“Lelaki itu kemudian terus beredar dari kondominiu­m terbabit dengan menaiki keretanya selepas memukul mangsa.

“Suspek turut membuat laporan polis kerana mendakwa mangsa menarik bajunya namun pemeriksaa­n melalui kamera litar tertutup mendapati kejadian itu tidak berlaku,” katanya.

Menurut sumber, siasatan awal mendapati suspek meletakkan keretanya melebihi tempoh masa yang ditetapkan pihak pengurusan dan pengawal keselamata­n yang menjalanka­n tugas terpaksa mengunci tayar kenderaann­ya itu.

Semalam, video berdurasi 40 saat yang memaparkan aksi lelaki terbabit yang juga dipercayai bergelar Datuk Seri memukul pengawal keselamata­n itu tular di laman sosial.

Empat beranak terpaksa menumpang teduh di sebuah tadika di Seremban 2, di sini berikutan tidak mampu menyewa rumah sejak berhijrah ke negeri ini, dua minggu lalu.

Roslina Saari, 37, bersama tiga anaknya iaitu Nur Alia Natasya Md Suhaidi, 10, Lokman Hakim Md Suhaidi, 9, dan Nur Zulaika Md Suhaidi, 6, dari Kuantan, Pahang datang ke negeri ini dengan sehelai sepinggang untuk mencari rezeki.

„ Ibu berhijrah bersama tiga beranak tidak mampu sewa rumah

Pasir Puteh:Penduduk Kampung Lepan Rambai berdekatan kawasan perkelahan air terjun Jeram Linang, di sini, gempar berikutan penemuan rangka manusia tertanam di kebun getah kampung itu, semalam.

Rangka lelaki berusia 30-an itu ditemui pada jam 11 pagi.

Ketua Polis Kelantan Datuk Dr Ab Rahman Ismail berkata, pihaknya menerima panggilan daripada penduduk kampung berikutan penemuan rangka yang belum dikenal pasti identiti itu.

“Hanya terdapat cebisan baju berbelang yang masih terlekat pada rangka itu.

“Berdasarka­n pada gigi penuh yang terdapat pada rangka itu, kita menganggar­kan usianya dalam lingkungan 30-an,” katanya , semalam.

Katanya, rangka berkenaan dijumpai penduduk kampung

Berkongsi kisah sedih itu, Roslina berkata, pada mulanya dia bersendiri­an datang ke daerah ini sejak September lalu untuk mencari kehidupan baru selepas menghadapi masalah rumah tangga.

“Sebelum ini, saya menghantar semua anak di rumah ibu angkat di Kuantan untuk menjaga mereka sementara saya mencari pekerjaan di sini.

“Alhamdulil­lah, saya mendapat pekerjaan di sebuah kedai dan ketika itu saya menyewa bilik rumah kedai dengan kadar harga RM280 sebulan.

“Namun, disebabkan gaji yang terima hanya RM350, saya nekad berhenti dan selepas seorang penoreh getah yang menghidu bau busuk pada lubang yang digali oleh anjing liar.

Menurutnya, polis akan menjalanka­n siasatan lanjut termasuk mengkaji laporan penduduk kampung berhubung kehilangan seorang pemuda sejak lebih empat mencari pekerjaan lain,” katanya yang masih dalam proses penceraian bersama suaminya.

Dia yang memiliki Diploma Perniagaan dan Perakaunan dari Institut Bina Usahawan di Kuantan berkata, disebabkan tidak mampu membayar sewa bilik, dia keluar dari rumah kedai berkenaan.

“Sejurus itu, saya ditawarkan menyewa sementara di tadika ini oleh pengendali­nya yang memahami kisah dilalui saya.

“Disebabkan sesi persekolah­an semakin dekat, saya turut membawa anak untuk mendaftark­an mereka bersekolah di sini.

“Alhamdulil­lah,

dua bulan lalu.

Sementara itu, bilal masjid Kampung Bukit, Mohd Harzan Zakaria, 46, berkata, beliau menjumpai sebuah mata cangkul dan rambut manusia terlekat di sebatang pokok getah berhampira­n rangka berkenaan.

Pemilik kedai pengantin, anaknya, Nur Alia Natasya dan Lokman Hakim terpilih sebagai peserta Rancangan Makanan Tambahan (RMT) di sekolah mereka,” katanya.

Katanya, pada suatu ketika, mereka sekeluarga terpaksa berlapar kerana tidak mempunyai wang membeli makanan namun anak-anaknya tidak pernah merungut atau mengeluh.

“Saya boleh mengajar tuisyen dan melakukan kerja asas perakaunan. Saya tidak mahu menyusahka­n sesiapa namun hanya sekadar meminta peluang masyarakat agar dapat menyara keluarga seperti mereka yang lain,” katanya. Mohd Fairol Che Ayob, 32, tidak menolak kemungkina­n rangka itu milik pekerjanya yang dikenali sebagai ‘Abang Chik’ yang hilang pada penghujung Ogos 2016 lalu.

“Kali terakhir saya berjumpa dengannya ketika dia mengambil gaji pada masa itu,” katanya.

 ??  ?? ROSLINA membantu anaknya yang belajar di tempat mereka berteduh di sebuah tadika di Seremban 2.
ROSLINA membantu anaknya yang belajar di tempat mereka berteduh di sebuah tadika di Seremban 2.
 ??  ?? ORANG ramai di lokasi tulang mayat yang ditemui di kebun getah Kampung Lepan Rambai, Jeram Linang.
ORANG ramai di lokasi tulang mayat yang ditemui di kebun getah Kampung Lepan Rambai, Jeram Linang.
 ??  ?? PENGAWAL keselamata­n cedera dipukul lelaki.
PENGAWAL keselamata­n cedera dipukul lelaki.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia