Harian Metro

Makan malam bertukar pilu

- Mohd Helmi Irwadi Mohd Nor mohdhelmi@hmetro.com.my

Majlis persaraan seorang anggota tentera yang sepatutnya berlangsun­g di sebuah hotel di Jalan Penghulu Cantik, bertukar tahlil apabila anak kepada seorang anggota terbabit lemas ketika mandi kolam, kelmarin.

Mangsa, Mohamad Syazwan Mohamad Arifin Lipin, 7, disahkan meninggal dunia kira-kira jam 6 petang di Hospital Tuanku Ja’afar (HTJ), di sini selepas dilaporkan lemas pada jam 5.25 petang.

Panglima Latihan Tentera Darat, Mejar Jeneral Datuk Tengku Ahmad Noor Tuan Chik berkata, pihaknya menganjurk­an majlis makan malam bersempena persaraan Komandan Pusat Latihan Artileri (PUSARTI) Kem Syed Sirajuddin Gemas pada jam 8 malam.

Katanya, belum sempat majlis dihadiri, pihaknya dikejutkan

Alor Setar: “Saya ingat orang bermain mercun dan terus bangun sebelum melihat dari tingkap rumah dan terkejut apabila rumah jiran selang beberapa rumah terbakar dan api mula marak menyebabka­n saya yang ketakutan terus lari menyelamat­kan diri bersama ibu saudara yang sudah uzur,” kata Lim Siew Tim, 55, menceritak­an detik cemas kebakaran yang membabitka­n lapan rumah di Taman Seri Putra, Kampung Cina, Kuala Kedah, di sini, semalam.

Dalam kejadian jam 5 pagi itu, sebuah rumah yang dijadikan tempat penyimpana­n ikan dan sebuah lagi dijadikan bengkel motosikal turut musnah dalam kebakaran itu.

Siew Tim berkata, dia yang tidur di tingkat dua rumah teres milik anak saudaranya yang dijadikan tempat penyimpana­n ikan pada mulanya menyangka ada orang bermain mercun.

Menurutnya, dia kemudian terus membuka tingkap untuk memeriksa sebelum terkejut melihat rumah jiran yang diduduki seorang lelaki terbakar dan merebak ke rumah apabila Mohamad Syazwan yang juga anak anggotanya, Mejar Mohamad Arifin Lipin Abdullah, 40, dimaklumka­n lemas.

“Berikutan itu, kami menukar majlis ini sebagai tahlil dan bersedih atas pemergian arwah,” katanya ditemui di HTJ, di sini, semalam.

Tengku Ahmad Noor berkata, dalam majlis itu seramai 199 anggota dijemput hadir bersama ahli keluarga.

“Sebelum majlis berlangsun­g, Mohamad Syazwan beriadah bersama keluarga di kolam hotel berkenaan,” katanya.

„ Majlis persaraan bertukar majlis tahlil anak anggota lemas

lain.

“Panik dengan keadaan itu, saya terus mengejutka­n ibu saudara (Oii Chai Choo, 77) dan kami terus berlari menyelamat­kan diri sebelum menghubung­i anak saudara dan suami untuk memaklumka­n kejadian itu.

“Setiap malam memang saya tidur di sini menemani ibu saudara yang sudah uzur dan nasib baik kami terselamat dalam kejadian itu

Beliau berkata, pihaknya akan menguruska­n jenazah kanak-kanak itu ke Papar, Sabah untuk dikebumika­n di kampung halaman Mohamad Arifin.

“Difahamkan, Mohamad Syazwan memiliki seorang lagi kembar dan dia adalah anak bongsu daripada empat beradik,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Seremban, Asisten Komisioner Thiew Hock Poh berkata, mangsa mandi di kolam jam 5 petang sebelum lemas 25 minit kemudian.

Katanya, kanak-kanak itu diselamatk­an orang awam walaupun kediaman ini musnah,” katanya ketika ditemui, semalam.

Menurutnya, kediaman itu dijadikan tempat simpanan ikan yang ditangkap di laut dan semuanya turut gagal diselamatk­an.

Sementara itu, pemilik motosikal Honda EX5, Faizal Reman, 24, mendakwa mengalami kerugian dianggarka­n RM4,000 selepas motosikal yang dihantar ke bengkel itu untuk dibaiki turut musnah.

“Saya menghantar motosikal ini Khamis lalu kerana mengalami kerosakan enjin dan kira-kira jam 1 tengah hari tadi (semalam) datang untuk berjumpa dengan pemilik bengkel ini melihat sama ada sudah siap atau belum namun terkejut apabila mendapati bengkel ini musnah dalam kebakaran itu.

“Sebelum itu, saya memang ada melihat banyak jentera bomba masuk ke kawasan ini namun tidak mengesyaki bengkel ini turut terbakar sebelum terus ke laut untuk menangkap ikan,” katanya.

Faizal berkata, selepas selesai menangkap ikan, dia kemudian datang ke bengkel ini dan terkejut melihat motosikaln­ya gagal diselamatk­an. sebelum bapanya bergegas ke lokasi memberikan bantuan pernafasan.

“Mangsa tidak sedarkan diri kemudian dibawa ke HTJ oleh ambulans namun disahkan meninggal dunia. Kes diklasifik­asikan sebagai mati mengejut,” katanya.

Dalam pada itu, suasana di pekarangan bilik mayat HTJ begitu hiba apabila ahli keluarga Mohamad Arifin menangisi pemergian arwah.

Sementara itu, Pegawai Perhubunga­n Awam Jabatan Bomba dan Penyelamat Kedah, Penguasa Bomba Nur Hafizah Muhammad Lukman, berkata, pihaknya menerima panggilan jam 5.07 pagi dan jentera pertama dari Pasukan Bomba Sukarela (PBS) Kuala Kedah tiba seminit kemudian.

Menurutnya, tiga pegawai dan 15 anggota bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Jalan Raja dan BBP Alor Setar terbabit dalam usaha memadamkan kebakaran itu.

“Seramai 45 anggota PBS dari PBS Kampung Berjaya, Seberang Nyonya, Taman Mutiara, Simpang Empat, Tanah Merah dan Bukit Pinang turut membantu memadamkan kebakaran itu.

“Api berjaya dikawal jam 5.35 pagi dan padam sepenuhnya tidak lama kemudian namun punca kejadian dan nilai kerugian masih dalam siasatan,” katanya.

Difahamkan kebakaran itu bermula dari rumah diduduki seorang lelaki yang didakwa penduduk di kawasan terbabit mengalami masalah mental akibat pengaruh dadah.

 ?? FOTO:
Tengku Ahmad Noor Tuan Chik ?? JENAZAH mangsa dibawa untuk disemadika­n kaum keluarga. Kami menukar majlis ini sebagai tahlil dan bersedih atas pemergian arwah”
FOTO: Tengku Ahmad Noor Tuan Chik JENAZAH mangsa dibawa untuk disemadika­n kaum keluarga. Kami menukar majlis ini sebagai tahlil dan bersedih atas pemergian arwah”
 ??  ?? AHLI keluarga mangsa yang ditemui di HTJ, semalam.
AHLI keluarga mangsa yang ditemui di HTJ, semalam.
 ??  ?? KEADAAN deretan rumah yang terbakar.
KEADAAN deretan rumah yang terbakar.
 ??  ?? PENDUDUK mencari barangan yang masih boleh digunakan.
PENDUDUK mencari barangan yang masih boleh digunakan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia