Harian Metro

‘Pihak luar’ tak perlu sibuk

- Erdiehazzu­an Ab Wahid hmkk@hmetro.com.my

Kinabalu: Presiden Persatuan Bolasepak Sabah (SAFA) Datuk Seri Musa Aman akan memastikan tiada ‘pihak luar’ yang boleh campur tangan dalam sebarang pengurusan pasukan sepanjang musim ini.

Beliau menjelaska­n akan lebih tegas dalam semua aspek khususnya bagi membuat keputusan selain hanya memastikan mereka yang layak saja berada dalam pasukan seperti jurulatih dan pemain.

“Seperti yang semua maklum, persembaha­n dan prestasi pasukan musim lalu amat mengecewak­an selain hampir tersingkir daripada saingan Liga Perdana.

“Justeru pada musim ini, saya akan lebih serius dalam membuat keputusan dan tidak teragak-agak untuk memecat jurulatih, pengurusan dan juga pemain jika tidak memberi khidmat terbaik,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis pengenalan pemain, pegawai dan jersi Sabah, di sini semalam.

Hadir sama, Menteri Belia dan Sukan Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan; Pembantu Menteri Belia dan Sukan Datuk Masiung Banah dan Timbalan Presiden SAFA 2 Datuk Lawrence Gimbang.

Musa yang juga Ketua Menteri Sabah berkata, pihaknya juga akan terus bekerjasam­a dalam membentuk pasukan mantap.

“Pemain perlu sentiasa menanam sikap disiplin dan berhati-hati dalam setiap perlawanan serta bermain dengan penuh profesiona­l.

“Jika saya masih Presiden SAFA, saya akan pastikan tiada siapa yang boleh ganggu jurulatih untuk laksana tugas,” ujarnya.

Menurutnya, pihaknya juga akan sentiasa mendapatka­n laporan daripada pengurusan khususnya jurulatih Sabah.

“Jurulatih akan selalu berjumpa saya dan memaklumka­n perkembang­an pasukan dan memberi peluang buat saya tentukan keputusan yang terbaik musim ini,” katanya.

Terdahulu, Sabah dipimpin ketua jurulatih Steve Vilmiaire dan Pengarah Sukan Adlane Messelem dari Perancis.

Sabah diperkuat empat pemain import Igor Cerina (Croatia), Masaya Jitozono (Jepun), Sofiane Choubani (Algeria) dan Jonathan Behe (Perancis).

 ??  ?? MUSA (duduk tengah) bersama pegawai dan pemain pasukan Sabah di Majlis Pengenalan Pemain, Pegawai dan Jersi Bola Sepak Sabah 2017.
MUSA (duduk tengah) bersama pegawai dan pemain pasukan Sabah di Majlis Pengenalan Pemain, Pegawai dan Jersi Bola Sepak Sabah 2017.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia