Harian Metro

Liu Ying bergelut cedera lagi

- Ferzalfie Fauzi ferzalfie@hmetro.com.my Aida Adilah Mat aida_adilah@hmetro.com.my

„

Sebaik saja kejohanan Masters Malaysia berakhir kelmarin, kepincanga­n perseorang­an lelaki jelas sekali memeningka­n Persatuan Badminton Malaysia (BAM) yang mengharapk­an sesuatu yang luar biasa sebaik bermulanya musim baru.

Malah Pengarah Teknikal BAM, Morten Frost Hansen sendiri mengakui masalah itu tidak akan selesai dalam tempoh singkat seterusnya menunjukka­n tanda-tanda awal Malaysia berada dalam keadaan bahaya menjelang Sukan Olimpik Tokyo 2020.

Selepas ketiadaan pemain nombor satu dunia, Datuk Lee Chong Wei dan perseorang­an kedua negara, Iskandar Zulkarnain Zainuddin yang menarik diri akibat kecederaan, tidak ada wakil Kuala Lumpur: Perasaan kecewa dan sedih menyelubun­gi pemain beregu campuran negara, Goh Liu Ying apabila terpaksa menjalani rawatan kerana kecederaan lutut yang membelengg­u dirinya.

Terpaksa mengambil tiga suntikan bagi memastikan dia mampu kembali beraksi seperti biasa, Liu Ying yang juga pemenang pingat perak Sukan Olimpik berharap kecederaan itu akan pulih sepenuhnya dalam tempoh empat hingga enam minggu.

Meluahkan perasaan sedihnya di laman sosial Facebook, Liu Ying berkata, dia mahu berkongsi dengan peminat apa yang dirasai ketika ini.

“Apa yang diluahkan dalam Zhi, Soong Joo Ven dan Chong Yee Han masih diperlukan untuk ekosistem buat pemain muda. Pemain muda yang sedang meningkat naik memerlukan persekitar­an seperti itu,” katanya.

Jelasnya, ia akan mengambil masa sebelum seseorang hadir dan mendominas­i sama seperti dilakukan Chong Wei serta Lin Dan dalam tempoh lapan tahun dan kedua-duanya juga adalah ikon yang tidak boleh diganti. Facebook adalah untuk menggambar­kan perasaan sedih saya ketika ini. Ramai orang hanya nampak saya di tengah gelanggang apabila menyertai kejohanan tapi mereka tidak tahu apa yang saya rasa.

“Jadi status dalam Facebook itu hanya satu perasaan saya yang ingin dikongsi bersama. Apa yang saya rasa ini juga pastinya dirasai oleh semua orang yang pernah menjalani pembedahan atau kesakitan yang sama,” katanya.

Dia yang ditemui ketika majlis penyerahan sumbangan daripada Pertubuhan Kebajikan Gi Si Malaysia kepada Yayasan Lee Chong Wei itu berkata, dia tidak dapat memaklumka­n perkembang­an kecederaan yang dialaminya ketika ini kerana masih belum menjalani latihan.

 ??  ?? ISKANDAR tarik diri kerana cedera.
ISKANDAR tarik diri kerana cedera.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia