Harian Metro

Carrick yakin benam Hull Klopp optimis Liverpool kekal pencabar Liga Perdana

- AFP

„ Bintang veteran itu percaya United mampu melangkah ke final Piala Liga

London

Michael Carrick tegas mengatakan bahawa Manchester United tidak akan sesekali bergantung kepada rekod lampau apabila bertandang ke Hull City untuk mengharung­i perlawanan kedua separuh akhir Piala Liga.

United menang 2-0 di perlawanan pertama yang berlangsun­g London: Pengurus Liverpool Jurgen Klopp tidak terkejut dengan prestasi pasukannya yang merudum dan beliau yakin mereka akan tetap kekal sebagai pencabar Liga Perdana musim ini.

Sepanjang bulan ini, Liverpool hanya menang sekali dalam semua pertanding­an kejayaan mengalahka­n Plymouth 1-0 pada aksi Piala FA - tetapi keputusan itu hadir selepas tewas 2-3 di tempat sendiri kepada Swansea City minggu lalu.

Tetapi Klopp yang kini ketinggala­n 10 mata di belakang pendahulu Chelsea, berkata: “Tidak siapa yang mengharapk­an pasukan mereka akan di Old Trafford selepas Juan Mata dan Marouane Fellaini menjaringk­an gol untuk berada sebelah kaki di final bertemu sama ada Liverpool atau Southampto­n.

Tetapi Hull sudah mula mencatat peningkata­n sejak dibimbing jurulatih Marco Silva dan menyukarka­n pendahulu Liga Perdana Chelsea walaupun skuad kendalian Antonio Conte itu menang bermain di di pertengaha­n Januari. Lihat saja hujung minggu lalu. Adakah Chelsea mencipta 20 percubaan ke gawang lawan? Tidak.

“Arsenal menang di minit akhir, Tottenham sepatutnya sudah kalah tetapi berjaya bangkit menyamakan kedudukan kerana City gagal menyempurn­akan peluang yang ada, tidak memperoleh penalti dan sebagainya. Tidak ada pasukan yang sedang berada di kedudukan baik sekarang ini. Kami semua sudah mengharung­i babak pertama musim.”

Klopp berkata, pasukannya berada di landasan tepat musim ini dengan mereka sudah melangkah ke pusingan keempat 2-0 di Stamford Bridge.

“Ia belum berakhir, kami semua sedar dengan hakikat itu,” kata pemain tengah berusia 35 tahun itu.

“Kami sering mengingatk­an diri sendiri mengenainy­a. Saya rasa kami akan bermain dengan kesebelasa­n utama dan menganggap perlawanan itu masih lagi 0-0.

“Sangat berbahaya jika anda bermain secara bertahan serta berpuas hati dengan keputusan Piala FA selain mahu mengatasi defisit 1-0 kepada Southampto­n di Piala Liga.

“Siapa kata kami tidak boleh bergembira jika kami gagal bergelar juara musim ini? Kami masih lagi berada di kedudukan baik untuk mencabar semua pertanding­an musim ini,” kata Klopp.

“OK, jika Chelsea menang (di Anfield minggu depan) adakah kami tidak boleh menang semua baki perlawanan? Adalah baik untuk kita bercakap selepas semuanya selesai nanti.

“Kami perlu menamatkan musim di kedudukan lebih baik berbanding tahun lalu.” Agensi sebelum ini.

“Kami perlu mengharung­i perlawanan ini sama seperti aksi lain, menumpukan perhatian dan cuba memenangi perlawanan.”

Selepas sembilan kemenangan dalam semua pertanding­an, impian United untuk berada di kelompok empat pasukan teratas Liga Perdana sedikit terjejas selepas seri 1-1 dengan Liverpool serta Stoke City.

Keputusan itu bermakna mereka kekal di tangga keenam, empat mata di belakang empat pasukan teratas tetapi Carrick percaya kejayaan melangkah ke Wembley pasti membuatkan skuad kendalian Jose Mourinho kembali berada di landasan tepat.

“Melangkah ke Wembley, memenangi piala, mengapa tidak?” kata Carrick yang kali terakhir layak ke final Piala Liga ialah pada 2010 apabila menewaskan Aston Villa 2-1 sebelum muncul juara.

“Terutama apabila anda sudah hampir untuk ke sana. Untuk itu, kami tidak boleh leka dan mengambil mudah sebarang cabaran.

“Itulah tujuan anda bermain dan itulah yang dimahukan penyokong. Mereka mahu merayakan kejayaan dan memenangi sesuatu.”

 ??  ?? CARRICK (kiri) kali terakhir layak final Piala Liga pada tahun 2010.
CARRICK (kiri) kali terakhir layak final Piala Liga pada tahun 2010.
 ??  ?? AKSI Roberto Firmino (kiri) jaring gol ketika menentang Swansea.
AKSI Roberto Firmino (kiri) jaring gol ketika menentang Swansea.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia