Harian Metro

La La Land raih 14 undian

- RamlahZain­al ramlah@hmetro.com.my

Kisah pemuzik jaz iaitu Sebastian dan pelakon Miayang menyentuh hati dalam filem genre romantik muzikal LaLaLand berjaya meraih undian terbanyak iaitu 14 pencalonan sempena Academy Awards ke-89 atau Oscars yang akan berlangsun­g di Dolby Theatre, Los Angeles, AmerikaSya­rikat (AS) pada 26 Februari ini.

Dalam majlis pengumuman calon

Oscars yang berlangsun­g di Los Angeles malam kelmarin (waktu Malaysia), karyahebat arahan

Damien Chazelle itu juga menampilka­n gandingan mantap Ryan Gosling dan EmmaStone selaku teraju utamanyase­kali gus dicalonkan dalam kategori Pelakon Lelaki dan Wanita Terbaik.

Filem LaLaLand juga bersaing dengan beberapa filem hebat untuk kategori Filem Terbaik iaitu Moonlight, Manchester by the Sea, Lion, Fences, Hell or High Water, Hidden Figures dan Hacksaw Ridge.

Chazelle (LaLaLand) jugabersai­ng dengan barisan calon dalam kategori Pengarah Terbaik iaitu

Denis Villeneuve (Arrival), Barry Jenkins (Moonlight) dan Kenneth Lonergan (Manchester by the Sea).

Apayang mengejutka­n, Mel Gibson turut dicalonkan dalam kategori Pengarah Terbaik menerusi filem Hacksaw Ridge sekali gus menaikkan semula namanyadal­am industri perfileman Hollywood.

Filem arahan Gibson yang memaparkan kisah benar ketikaPera­ng DuniaKedua itu turut berjayamer­aih undian Oscars kali ini.

Untuk rekod, Gibson pernah mencatat nama sebagai pemenang kategori itu menerusi filem Braveheart di Academy Awards ke-68 pada1995.

Gosling turut bersaing dengan barisan calon untuk kategori Pelakon Lelaki Terbaik seperti Denzel Washington (Fences), Casey Affleck (Manchester by the Sea), Andrew Garfields (Hacksaw Ridge) dan

Viggo Mortensen (Captain Fantastic).

 ??  ?? DARI k iriChazell­e,
Sto ne d an Ryan Go slingberga­bung jayak an muzik al
La La Land .
DARI k iriChazell­e, Sto ne d an Ryan Go slingberga­bung jayak an muzik al La La Land .
 ??  ?? AKSI M erylStreep d alam fi lem
Flo rence Fo ster Jenk ins.
AKSI M erylStreep d alam fi lem Flo rence Fo ster Jenk ins.
 ??  ?? SENTU HANGibson d alam fi lem HacksawRid­ge.
SENTU HANGibson d alam fi lem HacksawRid­ge.
 ??  ?? CALON k atego riPelak o n Wanita Terbaik (d arik iri), Isabelle Huppert, Ruth Negga, Natalie Po rtman, Emma Sto ne d an M eryl Streep.
CALON k atego riPelak o n Wanita Terbaik (d arik iri), Isabelle Huppert, Ruth Negga, Natalie Po rtman, Emma Sto ne d an M eryl Streep.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia