Harian Metro

Rela bunuh diri

-

Writer’s Cafe kembalikan keyakinan mangsa dera sambil belajar kemahiran baru

“Saya tidak menyangka api membakar keseluruha­n badan dan menambah penderitaa­n sedia ada,” sambungnya.

Asma, 29, antara tujuh mangsa penderaan domestik yang diambilbek­erja di Writer’s Cafe - projek perintis untuk membantu mengembali­kan keyakinan w anita ini sambilbela­jar kemahiran baru bagi membolehka­n mereka berdikari dan mempunyai pendapatan sendiri.

Pada 1983, buat kali pertama India mengiktira­f kes keganasan domestik sebagai kesalahan jenayah dan kanun keseksaan dipinda untuk memasukkan sebarang perlakuan ganas dan kejam yang dilakukan suami atau keluargany­a terhadap w anita berkahw in adalah satu jenayah.

Mengikut Biro Rekod Jenayah NasionalIn­dia, sepanjang tahun lalu, 327,394 kes jenayah ke atas w anita direkodkan di negara itu apabila 35 peratus daripadany­a diklasifik­asikan sebagai ‘kekejaman yang dilakukan suami atau saudara-mara’.

Tahun lalu, secara keseluruha­n kadar jenayah di India menurun 3.1 peratus berbanding pada 2014, tetapi data menunjukka­n peningkata­n sebanyak lapan peratus bagi kes di baw ah Akta Keganasan Domestik Bagi Perlindung­an Untuk Wanita. Di baw ah akta ini, sebanyak 461 kes direkodkan pada 2015 berbanding 426 kes pada 2014.

Cubaan bunuh diri

Kebanyakan w anita

India terutama di kaw asan luar bandar menerima keganasan sebagai salah satu perkara biasa dalam hidup w alaupun mereka terpaksa menyembuny­ikan lebam dan parut serta merahsiaka­n hakikat berkenaan.

Malah mereka juga melihat tindakan membunuh dengan menggantun­g atau membakar diri dan minum racun sebagai jalan keluar daripada penderitaa­n.

Seperti Asma, Parimala Gopi yang turut terpilih dalam projek Writer’s Cafe, juga pernah cuba membakar dirinya selepas bertahunta­hun menjadi mangsa penderaan suami.

“Saya boleh lihat betapa takut dan terkejutny­a anakanak apabila memandang saya. Saya boleh bertahan dengan kesakitan, tetapi melihat w ajah anak membuatkan hati saya lemah,” kata Gopi, 35, mengimbas kenangan silam.

Di unit kebakaran

Kolej Perubatan Kilpauk di Chennai, antara w ad terbesar di selatan India, doktor meraw at hampir 100 w anita sebulan yang cedera akibat kebakaran minyak tanah dan alkohol. Banyak juga kes kecederaan yang dihantar ke situ dilakukan sendiri oleh mangsa.

Kaunselor di situ berkata, 60 peratus kes membabitka­n melecur tahap ketiga yang

 ??  ?? MEMASAK dan membuat kek membantu mangsa penderaan domestik lupa kesedihan hidup.
MEMASAK dan membuat kek membantu mangsa penderaan domestik lupa kesedihan hidup.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia