Harian Metro

Solekan ubah penampilan

-

Bukan semua wanita tahu teknik menggunaka­n alat solek dengan baik.

Bagi menampilka­n gaya menarik dan sempurna pada sambutan musim perayaan yang akan tiba tidak lama lagi ataupun percutian, boleh cuba beberapa cara menarik serta mudah.

Sama ada kekurangan masa dan kemahiran atau malas bersiap, cara yang dikongsi ini mungkin boleh membantu menukar penampilan menjadi lebih berseri dan menawan.

1. Pastinya kita berasa teruja dengan solekan mata smokey yang sangat mudah dan hanya mengambil masa dua saat untuk siap. Caranya, tutup mata, layangkan berus dengan pilihan pembayang mata berkilat di bahagian atas dan bawah garisan mata secara serentak.

Buka mata dan adun rata sapuan tadi hingga ke hujung mata.

2. Gunakan ‘illuminato­r’ sebagai pembayang mata dan ‘highlighte­r’ untuk bahagian tulang pipi. Pembayang berkilat juga boleh digunakan sebagai ‘highlighte­r’ dan menjadikan sesi solekan menjadi lebih mudah walaupun alat solek tidak mencukupi.

3. Tambah kilatan pada sapuan celak yang biasa untuk menonjolka­n gaya yang lebih sesuai dengan musim perayaan.

4. Bagi memberi kesan mata besar, sapu sedikit pemerah pipi di seluruh kelopak mata dan tulang kening. Gunakan pemerah pipi sama di bahagian pipi.

5. Bagi menghasilk­an gaya solekan mata smokey dengan cepat, celupkan jari ke dalam pembayang mata jenis krim dan sapu di seluruh kelopak mata dan tepi garisan mata bawah.

Adun rata menggunaka­n jari. Pembayang mata krim adalah cara sempurna untuk wanita yang tidak ada idea untuk membuat teknik gaya smokey.

6. Sapu rata bahagian garisan mata (bawah bulu mata) dengan celak bagi menonjolka­n penampilan semula jadi.

7. Gunakan pembayang mata sama bagi membentuk kening, kelopak mata dan celak. Tidak perlu membeli alat solek yang banyak, sebaliknya hanya gunakan berus dan teknik berlainan bagi menonjolka­n kesan sama.

8. Gunakan apa saja alat yang mempunyai permukaan rata dan lurus untuk memudahkan kita membentuk solekan bak mata kucing (cat-eye) di bahagian hujung mata.

Boleh gunakan bahagian tepi kad atau apa saja untuk percubaan pertama. Hanya perlu pastikan sudut tepat di bahagian hujung mata antara garisan bawah bulu mata dan lukis ke atas.

9. Jika malas atau tidak yakin, tidak perlu ikuti langkah solekan mata sebaliknya sapuan gincu pada bibir sudah cukup mengubah penampilan tampak menarik.

10. Sapu warna gelap di bahagian luar atau hujung bibir atas dan bawah manakala rona yang lebih terang di bahagian tengah untuk menonjolka­n kesan bibir yang besar.

Adun rata dua warna berbeza ini menggunaka­n jari agar rona yang digunakan tampak semula jadi dan penampilan ini sempurna ketika percutian.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia