Harian Metro

Fokus lawan Korea Utara Lupakan Cools, Wan Kuzain

- Aziman Rosdi aziman@hmetro.com.my

„ Wisma Putra sahkan Pyongyang selamat „ Hamidin gesa skuad negara tumpu aksi kelayakan Piala Asia 2017

Setiausaha Agung Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) Datuk Hamidin Mohd Amin mahu skuad Harimau Malaysia fokus terhadap cabaran pusingan ketiga kelayakan Piala Asia 2017 selepas mereka tetap akan menentang Korea Utara di Pyongyang pada 28 Mac ini.

Ini susulan pihak Wisma

Kuala Lumpur: Harapan jurulatih skuad bawah 22 tahun (B-22) Frank Bernhardt untuk mendapatka­n khidmat pemain pertahanan kelab utama Belgium Club Brugge KV, Dion Johan Cools pada saingan Sukan SEA 2017 tidak kesampaian.

Ini berikutan pemain berusia 20 tahun itu tidak berminat untuk beraksi dalam temasya dwitahunan di Kuala Lumpur Ogos ini namun bersedia mempertimb­angkan jika ada peluang mewakili skuad Harimau Malaysia.

Menurut Bernhardt, beliau ada menghubung­i Cools sebelum ini namun pemain yang membantu Club Brugge memenangi gelaran liga pada Putra sudah mengeluark­an kenyataan skuad kendalian Datuk Ong Kim Swee selamat ke Pyongyang.

“Skuad Harimau Malaysia akan tetap pergi ke Pyongyang bertemu Korea Utara selepas FAM menerima surat Wisma Putra yang mengatakan venue berkenaan selamat setakat ini.

“Bagaimanap­un, sekiranya ada perubahan mereka akan memaklumka­n perkara 2015-2016 serta turut beraksi dalam Liga Juara-Juara tidak dapat memenuhi permintaan untuk bersama skuad B-22 negara.

“Kami mengetahui mengenai seorang pemain (Cools) yang bermain di Belgium, saya cuba menghubung­inya tapi agak sukar mendapatka­n pemain ini untuk skuad bawah 23 tahun dan bawah 22 kerana dia hanya fikir mengenai pasukan kebangsaan,” katanya ketika ditemui Arena Metro.

Cools pemain kelahiran Kuching, Sarawak dan sudah menetap di Belgium sejak kecil mendapat perhatian sebelum ini apabila itu kepada kami.

“Sebelum ini, memang FAM ada memohon perlawanan itu ditunda namun Konfederas­i Bola Sepak Asia (AFC) meminta surat sokongan Wisma Putra. Lantaran Wisma Putra mengesahka­n venue itu selamat jadi kami perlu mengikut arahan pergi ke Korea Utara,” katanya.

Status perlawanan skuad Harimau Malaysia di Pyongyang bulan ini kembali menjadi meledak gol pertama ketika membantu pasukannya menewaskan kelab gergasi Greece Panathinai­kos 3-0 pada perlawanan kedua pusingan ketiga kelayakan Liga Juara-Juara pada Ogos 2015.

Dia pernah bermain dalam skuad B-19 dan 21 Belgium namun mengikut peraturan FIFA, masih masih layak menyarung jersi Harimau Malaysia selagi tidak mewakili skuad senior mana-mana negara.

Sementara itu, Bernhardt mengakui turut sukar untuk memanggil seorang lagi pemain kacukan Wan Kuzain Wan Kamal yang kini tanda tanya susulan kerajaan Malaysia memanggil pulang duta di republik itu sebelum ini.

Malah Kementeria­n Pelanconga­n dan Kebudayaan turut menasihatk­an supaya rakyat negara ini tidak berkunjung ke negara itu atas alasan keselamata­n.

Ini susulan konflik berlaku selepas kes kematian abang ipar pemimpin Korea Utara Kim Jong-un iaitu Kim Jong-nam yang dipercayai mati dibunuh di Lapangan Terbang Antarabang­sa Kuala Lumpur 2 (KLIA 2).

Hamidin berkata, beliau mahu anak buah Kim Swee bersedia dan mengetepik­an segala isu luaran.

“Saya berharap semua pemain yang akan dipanggil bersedia beraksi. Ia perlawanan pertama tapi cukup penting bagi pasukan negara,” katanya.

beraksi dalam liga divisyen dua Amerika Syarikat bersama Swope Park Rangers seperti yang dilaporkan Arena Metro baru-baru ini.

“Dia (Wan Kuzain) tidak pernah bersama kami. Dia mungkin pemain yang bagus dalam liga divisyen dua di sana, tapi persoalann­ya adakah dia boleh beraksi di pentas antarabang­sa. Saya kena mengujinya dulu sama ada dia sesuai bersama pasukan.

“Saya tidak mempunyai banyak masa sekarang tapi jika kita dapat mengumpul pemain dalam tempoh lama dua, tiga bulan mungkin kita boleh berbincang. Tapi buat masa ini saya fikir tidak boleh (memanggil Wan Kuzain),” katanya.

 ??  ?? SKUAD negara perlu tumpu perhatian pada aksi menentang Korea Utara.
SKUAD negara perlu tumpu perhatian pada aksi menentang Korea Utara.
 ??  ?? COOLS tak minat beraksi dalam Sukan SEA 2017.
COOLS tak minat beraksi dalam Sukan SEA 2017.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia