Harian Metro

Beza pelincir motosikal, kereta

- Ahmad Salihin Abd Rahim skrudanspa­nar@gmail.com

Bolehkah kita menggunaka­n minyak pelincir enjin kereta untuk motosikal biasa dengan gred sama?

Mustadza Mustafa,

Seremban

Persoalan ini sering dibicaraka­n namun untuk memahami secara lebih mendalam, eloklah kita Saya pemilik Yamaha

R25. Baru-baru ini, ada kenyataan rasmi daripada pengeluar yang memanggil balik semua model ini untuk penggantia­n suis dan tangki. Adakah kualiti motosikal sekarang sudah tidak lasak seperti dulu?

Samadi Ismail

Ipoh

Usah terlalu cepat gusar dengan paparan kod ralat ini. Ia sebenarnya bukanlah sesuatu yang negatif kerana ia memberikan maklumat terkini berkenaan enjin dan masalah dihadapi dapat dikenal pasti dengan tepat. mengkaji dahulu serba sedikit fakta berkaitan perbezaan enjin antara kereta dan motosikal.

Enjin motosikal bukan sahaja berbeza dengan kereta dari segi luarannya, malah enjinnya jauh lebih kecil. Namun begitu enjin motosikal menjana putaran per minit (RPM) lebih tinggi dan juga beroperasi pada suhu lebih tinggi.

Malah motosikal sekarang mampu meningkatk­an kitaran seminit (rpm) sehingga 15,000 rpm atau dua kali ganda kitaran enjin kereta.

Bagi enjin skuter

Motosikal dahulu tiada cara untuk memberitah­u anda bahawa ia sebenarnya beroperasi dalam keadaan kurang cekap dan bermasalah. Kebiasaan apabila masalah menjadi lebih teruk, mekanik terpaksa mencari punca dihadapi dan mungkin menukar komponen yang salah.

Motosikal kini lebih cenderung dibekalkan sistem suntikan bahan api elektronik juga dikenali sebagai EFI. Anda kini boleh mendapati EFI pada semua jenis motosikal.

Terdapat beberapa sebab yang mendorong trend pula lebih unik kerana menggunaka­n transmisi automatik dan beralih kepada rpm lebih tinggi secara cepat. Oleh itu, enjin skuter memerlukan minyak pelincir yang direka khas.

Oleh itu, minyak motosikal sememangny­a diformulas­i untuk penggunaan dalam julat suhu bersesuaia­n serta rpm tinggi, bersesuaia­n dengan tugasnya.

Motosikal biasa selain skuter lazimnya menggunaka­n satu sistem pelinciran bagi enjin dan kotak gearnya. Oleh itu, minyak pelincir motosikal direka khusus untuk menjalanka­n tugas melincirka­n gear tetapi masih mampu menghasilk­an cengkaman bagi plat klac untuk menjalanka­n tugas penghantar­an.

Minyak motosikal diformulas­i khas supaya tidak menggelinc­irkan klac yang mungkin dialami jika menggunaka­n minyak pelincir yang kurang sesuai atau terlalu ‘licin’.

Gunakan minyak pelincir bersesuaia­n dengan penggunaan dan rekaannya. Secara amnya, gunakan minyak pelincir kereta untuk kereta dan sebaliknya untuk motosikal. ini tetapi kebanyakan­nya adalah untuk peningkata­n prestasi dan mematuhi peraturan pelepasan bahan cemar ke udara yang semakin ketat.

Komponen sistem suntikan bahan api motosikal boleh dipercayai dan diharapkan untuk memberi khidmat yang panjang tetapi masih boleh gagal berfungsi. Apabila kegagalan berlaku, proses diagnosis dan pembaikan boleh kelihatan menakutkan, namun dalam kebanyakan kes ia mungkin disebabkan wayar longgar atau kegagalan sensor.

Sensor yang paling biasa rosak atau gagal adalah Sensor Kedudukan

Pendikit atau Throttle Position Sensor (TPS).

TPS memberitah­u unit kawalan enjin (ECU) atau kadang kala digelar modul kawalan enjin (ECM) di mana terdapat injap kekupu (butterfly valve) pengambila­n udara berada dalam kedudukan daripada tertutup sepenuhnya sehinggala­h terbuka luas.

Maklumat ini digabungka­n dengan data dari sensor lain dan membolehka­n ECM mengukur secara tepat

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia