Harian Metro

KL2017 dijangka tarik lebih ramai atlet ‘Usah rasa selesa’

- Saiful Affendy Sapran saifulaffe­ndy@hmetro.com.my

„ Stephen mahu anak buahnya fokus layak ke Piala Dunia

Meskipun skuad hoki negara sudah memenuhi sasaran untuk muncul juara Pusingan Kedua Liga Hoki Dunia, ketua jurulatih Stephen Van Putrajaya: Penganjura­n Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 (KL2017) dijangka berskala lebih besar apabila jumlah penyertaan atlet diramal lebih ramai berbanding Sukan SEA Singapura 2015.

Setiausaha Kehormat Majlis Olimpik Malaysia (MOM) Datuk Low Beng Choo berkata, pihaknya menganggar­kan sekurang-kurangnya 6,000 hingga 7,000 atlet akan terbabit dengan temasya dwitahunan yang memasuki edisi ke-29 itu apabila tarikh tutup pendaftara­n berakhir 1 Julai depan.

Jelas Beng Choo, penyertaan ramai atlet adalah kerana beberapa faktor, antaranya keghairaha­n satu-satu negara itu untuk mengambil bahagian dalam banyak acara.

Dua tahun lalu di Singapura, seramai 4,370 atlet mengambil bahagian yang menyaksika­n Thailand muncul juara sementara Singapura selaku tuan rumah di tempat kedua.

“Kami menjangkak­an Thailand, Singapura dan Indonesia Huizen tidak menganggap kejayaan itu sebagai tiket untuk anak buahnya berasa selesa.

Sebaliknya, pengendali berusia 58 tahun itu menuntut kerahan tenaga yang lebih lagi daripada barisan pemainnya untuk persiapan ke Separuh Akhir Liga Hoki Dunia sama ada di London pada Jun atau Johannesbu­rg, akan menambah bilangan atlet mereka.

“Sebab Indonesia akan menganjurk­an Sukan Asia 2018 manakala Singapura pastinya mahu terus konsisten selepas kejayaan pada 2015.

“Thailand pula pasti akan mengambil bahagian lebih banyak acara dalam usaha Julai.

“Kami sudah mengharung­i sebahagian daripada proses untuk cuba layak ke Piala Dunia. Sekarang adalah masanya untuk bekerja lebih keras.

“Sebab pada aksi Separuh Akhir Liga Hoki Dunia, tahap lawan yang akan ditemui pasti lebih hebat dan segala kelemahan mereka untuk menambah pingat dan bersaing dengan Malaysia selaku tuan rumah.”

Beng Choo menegaskan, faktor lain adalah acara berpasukan lebih banyak dipertandi­ngkan di Kuala Lumpur berbanding Singapura dua tahun lalu.

Beliau ditemui semalam pada majlis menandatan­gani harus diperbaiki.

“Bagi saya dalam tempoh empat bulan menjelang aksi di London atau Johannesbu­rg, pasukan perlu berada di tahap terbaik.

“Saya juga berharap pakar pukulan sudut penalti juga dapat memperoleh rentak semula,” katanya sejurus tiba dari Dhaka, Bangladesh semalam. penajaan bersama Malaysia Airports untuk KL2017 serta Para ASEAN yang dihadiri oleh Timbalan Menteri Belia dan Sukan Datuk M Saravanan.

Menerusi perjanjian itu, Malaysia Airports tampil selaku rakan Penaja Emas iaitu kategori penajaan antara RM3 juta hingga RM7.5 juta.

Pada aksi final menentang China kelmarin, skuad negara hampir tewas di tangan Negara Tembok Besar itu apabila pada satu ketika ketinggala­n 0-2.

Namun kebangkita­n dramatik pada suku terakhir dengan berjaya menyamakan kedudukan sekali gus memenangi perlawanan menerusi penalti shoot-out 5-3, menyelamat­kan maruah negara sekali gus memenuhi sasaran untuk muncul juara di Dhaka.

“Satu perkara yang pemain belajar pada aksi final adalah bagaimana untuk mempunyai mental yang kuat hingga hujung perlawanan,” jelas Stephen.

 ??  ?? PRESIDEN Konfederas­i Hoki Malaysia (MHC), Datuk Seri Subahan Kamal (kiri) menyambut ketibaan skuad hoki negara di KLIA.
PRESIDEN Konfederas­i Hoki Malaysia (MHC), Datuk Seri Subahan Kamal (kiri) menyambut ketibaan skuad hoki negara di KLIA.
 ??  ?? SARAVANAN (tengah) menyaksika­n majlis menandatan­gani perjanjian penajaan temasya Kuala Lumpur 2017 antara Malaysia Airports yang diwakili, Pengarah Urusan, Datuk Badlisham Ghazali (kanan) dengan MASOC yang diwakili Ketua Setiausaha Kementeria­n Belia...
SARAVANAN (tengah) menyaksika­n majlis menandatan­gani perjanjian penajaan temasya Kuala Lumpur 2017 antara Malaysia Airports yang diwakili, Pengarah Urusan, Datuk Badlisham Ghazali (kanan) dengan MASOC yang diwakili Ketua Setiausaha Kementeria­n Belia...

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia