Harian Metro

Portal khas tepis fitnah

- Nursyahira­h Marzuki am@hmetro.com.my

Mampu melakukan semakan serta memeriksa sama ada berita yang diperoleh dan dipaparkan di media sosial itu sahih atau palsu.

Itu keupayaan sebuah portal dikenali sebagai sebenarnya.my yang dibangunka­n Suruhanjay­a Komunikasi dan Multimedia (SKMM) khusus untuk menangani penyebaran berita palsu di media sosial.

Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak berkata, portal berkenaan memberi kemudahan kepada orang ramai untuk menyemak dan melaporkan berita yang tidak ditentukan kesahihann­ya, sekali gus dapat membantera­s penyebaran berita palsu yang semakin berleluasa kebelakang­an ini.

Beliau berkata, melalui portal berkenaan, orang ramai boleh menyemak dan melaporkan berita yang belum ditentukan kesahihann­ya di pautan www.sebenarnya.my.

„ SKMM buka pautan sebenarnya.my kekang penularan berita palsu di Internet

 ??  ?? DR Salleh (dua dari kanan) melancarka­n portal sebenarnya.my sambil diperhatik­an Pengerusi Suruhanjay­a Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Dr Halim Shafie (kanan).
DR Salleh (dua dari kanan) melancarka­n portal sebenarnya.my sambil diperhatik­an Pengerusi Suruhanjay­a Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Dr Halim Shafie (kanan).
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia