Harian Metro

Iflix terus kukuh

- Afiq Hanif afiq_hanif@hmetro.com.my

Peneraju televisyen Internet dunia, iflix, memperoleh dana kira-kira RM400 juta untuk membolehka­nnya memperluas­kan perkhidmat­an ke seluruh dunia.

Ia diperoleh daripada pelabur baru termasuk Liberty Global Plc, Zain dan firma yang tidak dinyatakan dari sektor hiburan TV, operator data mudah alih dan pengurusan.

Selain itu, dana tambahan terbabit juga datang daripada pelabur sedia ada termasuk Sky PLC, Catcha Group dan Evolution Media.

Pengasas Bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Mark Britt, berkata permintaan baru datang dari Timur Tengah dan Afrika selain pasaran baru di Asia yang menjadi nadi syarikatny­a sebelum ini.

“Pelaburan baru ini membuka peluang kepada kami untuk memberikan perkhidmat­an kandungan terbaik dan segar kepada pengguna,” katanya.

Menurutnya, iflix mengintai peluang pengguna telefon pintar yang kini mencecah

2.5 bilion di pasaran membangun mempunyai potensi pada kandungan baru mudah dicapai.

“Kami akan terus mengukuhka­n kedudukan di Asia dan bergerak agresif,” kata Britt.

Sementara itu Ketua Pegawai Operasi Sky Plc Andrew Griffith, berkata iflix menjadi rakan kongsi inovatif dan nampak kukuh terutama di Asia Tenggara.

“Jadi, ia memerlukan sokongan untuk bergerak lebih maju dan diharapkan sokongan kami mampu membawa iflix ke dua kawasan sasaran,” katanya.

Perkhidmat­an iflix boleh didapati di Malaysia, Filipina, Thailand, Indonesia, Sri Lanka,

Brunei, Maldives, Pakistan dan Vietnam.

Peroleh RM400 juta perluas perkhidmat­an ke seluruh dunia

 ??  ?? BRITT menunjukka­n aplikasi iflix.
BRITT menunjukka­n aplikasi iflix.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia