Harian Metro

Juadah lazat minum petang

- Siti Nadirah Hafidzin siti_nadirah@hmetro.com.my

Menyediaka­n juadah lazat yang berbeza dan mudah untuk dijadikan hidangan ketika minum petang mahupun sarapan ada kalanya memeningka­n.

Hidangan yang sama hampir setiap hari mungkin menjemukan, malah lebih menyulitka­n apabila anak pula cerewet memilih makanan.

Aspek hidangan paling utama, biarlah lazat dan tidak sukar disediakan selain bahannya mudah diperoleh.

Cucur antara menu tidak ditelan zaman dan sentiasa digemari setiap lapisan usia.

Bagi bersama-sama berkongsi resipi mudah dan lazat ini, Fadilah Hashim yang juga seorang guru berkata, hidangan ini boleh disediakan dalam tempoh kurang 20 minit.

Menurutnya, cucur sesuai untuk semua lapisan usia dan boleh dijadikan menu tambahan apabila menerima kunjungan tetamu atau saudara-mara di rumah.

“Kos penyediaan­nya juga tidak mahal dan ia menggunaka­n hampir semua bahan yang ada di dapur. Bukan saja lazat, ia mampu memikat selera anak terutama ketika dimakan panas bersama sos pencicah.

“Jika anda menyediaka­n cucur udang, ayam atau ikan bilis, boleh campurkan hirisan dadu kentang, lobak dan daun sup bagi menambah khasiat khususnya kepada kanakkanak.

“Memang sukar memujuk kanak-kanak sekarang makan sayur-sayuran jadi, resipi ini secara tidak langsung boleh membantu anak mendapat khasiat daripada campuran sayuran,” ujarnya.

Fadilah memilih untuk berkongsi resipi mudah cucur udang dan kentang sebagai hidangan sarapan atau minum petang.

Cucur udang dan kentang

resipi mudah pikat selera

anak

Bahannya:

Tepung gandum mengikut sukatan diinginkan

Bawang merah

Kentang

Udang kecil siap dibersihka­n Daun sup

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia