Harian Metro

Terus aksi konsisten

„ Frost harap prestasi hebat pemain negara kekal di Terbuka Malaysia

- Saiful Affendy Sapran saifulaffe­ndy@hmetro.com.my

Pengarah Teknikal Persatuan Badminton Malaysia (BAM) Morten Frost Hansen berharap pemain negara dapat meneruskan aksi konsisten pada Seluruh England bagi saingan Terbuka Malaysia di Kuching, bermula 4 April depan.

Mengakui ada beberapa pemain tidak mempamerka­n aksi terbaik pada kejohanan berprestij itu, Frost bagaimanap­un percaya masanya akan tiba untuk mereka menyerlah dan peluang beraksi di Terbuka Malaysia harus dimanfaatk­an sepenuhnya.

Beliau memberi contoh beregu muda negara Ong Yew Sin-Teo Ee Yi yang pada pandangann­ya masih mampu mempergaka­n aksi terpuji meskipun tersingkir seawal pusingan pertama kepada gandingan Taiwan, Liu Ching Yao-Yang Po Han.

“Mereka tampil kali pertama di Seluruh England dan sudah pasti cuba merasai suasana kejohanan. Walaupun tewas pada pusingan pertama, yang penting mereka dapat memberikan saingan sengit.

“Ia sebahagian daripada proses pembelajar­an untuk mereka, begitu juga pemain lain,” katanya.

Frost juga berharap pemain senior seperti beregu campuran negara Chan Peng Soon- Goh Liu Ying mampu menghadirk­an keputusan yang cukup positif di Terbuka Malaysia yang bertaraf Siri Super Perdana.

Bagi Frost, kejayaan gandingan itu mara ke final amat membanggak­an dan tiada apa yang perlu diperbaiki dalam corak permainan mereka.

“Mereka berdua sudah berada di tahap permainan tertinggi.

“Anda tidak boleh menyatakan apakah yang perlu diperbaiki daripada mereka berdua sebab segala-galanya bergantung kepada apakah yang akan berlaku pada hari perlawanan sebenar,” tegasnya.

 ??  ?? YEW Sin (kanan), Ee Yi antara yang diharap mampu lakar aksi lebih baik.
YEW Sin (kanan), Ee Yi antara yang diharap mampu lakar aksi lebih baik.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia