Harian Metro

Hayat terakhir Velodrom Cheras

- Azlan Muhammad Zain azlanmz@hmetro.com.my

„ Velodrom itu dijual kepada pihak swasta untuk projek komersial

Velodrom Kuala Lumpur di Cheras hanya akan tinggal nama apabila tidak dapat digunakan dalam tempoh beberapa bulan lagi.

Kejohanan pelapis kebangsaan membabitka­n lebih 120 pelumba yang berakhir semalam adalah pertanding­an terakhir yang dianjurkan di velodrom itu.

Bagaimanap­un velodrom itu masih boleh digunakan untuk menjalani latihan, sementara menanti velodrom di Nilai siap sepenuhnya bulan depan.

Menurut bekas Timbalan Presiden Persekutua­n Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM) Datuk Naim Mohamad, velodrom itu mempunyai jasa yang amat besar kepada pembanguna­n berbasikal trek negara.

“Inilah velodrom yang melahirkan jaguh negara, Asia Tenggara, benua dan terbaru di Olimpik. Bermula dengan Rosman Alwi, M Kumaresan, Rizal Tisin, Junaidi Nasir, Edrus Yunos serta Azizulhasn­i Awang.

“Malah velodrom ini menjadi venue pertanding­an bagi banyak kejohanan seperti Sukan SEA 2001, Sukan Komanwel 1998, Kejohanan Berbasikal Asia (ACC) 2012 serta banyak lagi,” katanya yang juga bekas pengerusi Jawatankua­sa Trek PKBM.

Velodrom Kuala Lumpur yang dimiliki Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dibina pada 1988 dengan trek sejauh 3.333 meter serta mampu memuatkan hingga 1,000 penonton namun ia sudah dijual kepada pihak swasta untuk projek komersial.

Menurut bekas pelumba negara Rizal, velodrom itu membentuk dirinya menjadi pelumba yang berkaliber hingga mampu meraih pingat pada Kejohanan Dunia.

Ia turut dikongsi bekas rakan sepasukann­ya, Edrus yang menjelaska­n, velodrom itu adalah tempat buatnya mula belajar serta mengenali selok-belok perlumbaan trek selain pernah memenangi perlumbaan di situ.

 ??  ?? JURUGAMBAR media tempatan merakamkan gambar pintu masuk Velodrom Cheras.
JURUGAMBAR media tempatan merakamkan gambar pintu masuk Velodrom Cheras.
 ??  ??
 ??  ?? PELUMBA sedang beraksi pada Kejohanan Basikal Trek Pelapis Kebangsaan 2017.
PELUMBA sedang beraksi pada Kejohanan Basikal Trek Pelapis Kebangsaan 2017.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia