Harian Metro

Pantau polis banyak hutang

-

Kuala Lumpur: Anggota polis yang menghadapi masalah keberhutan­gan tinggi serta hanya bergantung dengan pinjaman luar berisiko untuk dibuang kerja.

Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, tindakan drastik itu bagi menjaga nama baik Kementeria­n Dalam Negeri (KDN) supaya semua anggota polis dilihat telus serta bersih daripada rasuah dan penyelewen­gan.

“Kami di KDN menyusun beberapa langkah dan strategi bagi memberi kesedaran kepada polis mengenai pengurusan kewangan, pengurusan kad kredit, pinjaman peribadi, pembelian rumah serta kereta dan lain-lain.

“Kami mengadakan kerjasama dengan Bank Negara Malaysia (BNM) serta Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) serta mengadakan program mengenai semua perkara yang kita sebutkan tadi.

“Jadi mana-mana anggota yang dikenal pasti mempunyai hutang serius akan ditempatka­n di bawah pemantauan khas,” katanya ketika menjawab soalan Anuar Abdul Manap (BN-Sekijang) yang bertanyaka­n punca masalah keberhutan­gan tinggi dalam kalangan anggota polis di Dewan Rakyat, di sini, semalam.

Katanya, pemantauan BNM dan AKPK mendapati kurangnya kesedaran anggota polis yang dilihat berbelanja melebihi kemampuan antara punca mereka mempunyai hutang tinggi.

Menurutnya, pihak terbabit membantu menstruktu­r kembali pengurusan kewangan anggota polis yang rata-ratanya mempunyai 40 peratus lagi baki pendapatan untuk menampung perbelanja­an bulanan mereka.

Beliau berkata, anggota polis terbabit rasuah tidak akan ditempatka­n di jawatan berisiko tinggi dan banyak membabitka­n pengurusan kewangan.

 ??  ?? NUR Jazlan
NUR Jazlan

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia