Harian Metro

DFTZ sedia platform kondusif jadikan Malaysia hab digital

-

Kuala Lumpur: Zon Perdaganga­n Bebas Digital (DFTZ) dan pendekatan menyeluruh­nya, merangkumi penunaian, rantaian bekalan global, gerbang pembayaran, prospek latihan dan pekerjaan, akan menyediaka­n platform kondusif bagi mengukuhka­n lagi kedudukan Malaysia sebagai hab digital di Asia Tenggara.

Pegawai Eksekutif 11street Hoseok Kim, dalam kenyataan berkata, pelaksanaa­nnya juga akan menggalakk­an perniagaan tradisiona­l, terutama perusahaan kecil dan sederhana (PKS) beralih ke bidang e-dagang dan berniaga merentas sempadan ke negara ASEAN dan seluruh dunia.

“Pengumuman DFTZ yang ditunggu-tunggu oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak muncul dalam keadaan ketika perniagaan di Malaysia digalakkan untuk memanfaatk­an inisiatif ini bagi meningkatk­an ekonomi digital di negara ini,” katanya.

Kim berkata DFTZ ditubuhkan bagi memberi manfaat kepada PKS dan usahawan tempatan, menjadi pintu masuk ke pasaran ASEAN dan membolehka­n produk tempatan dipasarkan ke pasaran lebih meluas.

Selain itu, pengenalan DFTZ oleh kerajaan membuktika­n hasratnya untuk menyediaka­n pengetahua­n dan melengkapk­an usahawan dengan pengetahua­n e-dagang, melengkapk­an kemudahan luas yang akan ditawarkan zon perdaganga­n itu.

“Program latihan 11street yang diiktiraf oleh Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC), bertujuan untuk membantu usahawan memahami asas dan strategi efektif perniagaan dalam talian.

“Kami di 11street akan terus menyokong inisiatif untuk mengembang­kan e-dagang di Malaysia, untuk membuka peluang bagi iklim e-dagang yang lebih baik bagi platform e-dagang dan juga usahawan,” katanya.

11street ialah pasaran terbuka yang dikendalik­an oleh Celcom Planet Sdn Bhd, usaha sama antara Celcom Axiata Bhd dan SK Planet Ltd.

 ?? Hoseok Kim ?? Pengumuman DFTZ yang ditunggu-tunggu oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak muncul dalam keadaan ketika perniagaan di Malaysia digalakkan untuk memanfaatk­an inisiatif ini bagi meningkatk­an ekonomi digital di negara ini”
Hoseok Kim Pengumuman DFTZ yang ditunggu-tunggu oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak muncul dalam keadaan ketika perniagaan di Malaysia digalakkan untuk memanfaatk­an inisiatif ini bagi meningkatk­an ekonomi digital di negara ini”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia