Harian Metro

Selesa kendali Rentak Juara 2017

-

Pastikan bahasa diguna dengan betul antara cabaran dihadapi Luqman

Meskipun masa terhad untuk membuat persediaan, nampaknya pelakon kacak yang kini bergelar pengacara, Luqman Hafidz, berjaya mengendali­kan program Rentak Juara 2017 dengan baik.

Walaupun teruja, Luqman mengakui ada rasa gemuruh memandangk­an ia program secara langsung pertama dikendalik­annya.

“Alhamdulil­lah, konsert minggu pertama berlangsun­g dengan jayanya. Saya cuba melawan rasa gementar untuk memastikan saya serta rakan pengacara, Nadzmi Adhwa tidak nampak kekok ketika berada di pentas,” katanya kepada BLING!

Kata Luqman, nyata sesi latihan sedikit sebanyak membantuny­a untuk menjadikan program lebih lancar.

“Sesi latihan banyak membantu saya dan Nadzmi untuk mewujudkan keserasian,” kata Luqman.

Di samping itu, Luqman juga ada merujuk beberapa program hiburan lain dan mendapat nasihat daripada mereka yang lebih berpengala­man.

“Sejak dulu, saya memang mengikuti perkembang­an beberapa program realiti TV seperti Akademi Fantasia dan Gegar Vaganza. Sedikit sebanyak, saya pinjam idea dari situ dan terjemah mengikut cara saya.

“Ada juga rakan pengacara yang lebih berpengala­man turut berkongsi idea antaranya Jihan Muse dan CK Faizal,” katanya.

Ditanya mengenai cabaran terbesar buatnya dalam mengendali­kan program mencari bakat terbitan RTM itu, Luqman menyebut beberapa perkara yang perlu dititikber­atkan.

“Antara yang saya perlu jaga adalah penggunaan bahasa. Seperti yang semua sedia maklum, RTM adalah stesen TV mementingk­an penggunaan bahasa yang betul.

“Dalam kehidupan harian, saya memang gunakan bahasa Melayu dan Inggeris Selain Luqman, drama Megat Extend dan ada kalanya, memang bahasa Kampus juga menampilka­n pelakon popular ‘rojak’. Jadi sebagai pengacara Rentak lain antaranya Saharul Ridzwan.

Juara 2017, saya perlu lebih berhati-hati,” Selain itu, Luqman juga terbabit dalam katanya. drama bersiri 12 episod yang disiarkan secara online, Chor & Chah terbitan Suhan Movies.

“Drama ini berbeza berbanding drama lain kerana ia disiarkan secara online di Terbaru, Luqman mula menjalani YouTube dan media sosial. Kandungann­ya penggambar­an drama bersiri komedi, juga berbeza kerana ada keunikan tersendiri,” Megat Extend Kampus yang disiarkan di katanya.

Astro Warna. Drama bersiri yang memberi didikan

“Insya-Allah, saya mula masuk ke kepada penonton cara menjadi usahawan itu set drama bersiri komedi itu pada 27 Mac turut menampilka­n beberapa pelakon lain, ini dan ia khabarnya ditayangka­n pada antaranya Saharul Ridzwan, Ummi Nazeera Mei,” katanya. dan Hafreez Adam.

Dalam kehidupan harian saya, saya memang gunakan bahasa

Melayu dan Inggeris dan ada kalanya, memang bahasa ‘rojak’. Jadi sebagai pengacara Rentak Juara 2017, saya perlu lebih berhati-hati

Penggambar­an drama bersiri komedi

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia