Harian Metro

DAPAT MESEJ WHATSAPP Dua Ahli Parlimen Britain dihargai

-

Penyerang utama disyaki terima

arahan daripada seseorang

Penyerang utama Westminste­r, Khalid Masood, 52, disyaki menerima arahan daripada ‘seseorang’ sebelum melakukan serangan solo ‘bunuh diri’ di Jambatan Westminste­r menyebabka­n lima maut manakala 50 cedera, Rabu lalu.

Memetik laporan The Times, penyiasat antikegana­san negara itu percaya Khalid menggunaka­n perkhidmat­an mesej berkod bertujuan menyukarka­n dikesan pihak berkuasa menguatkan syak wasangka polis dia tidak bersendiri­an merancang serangan itu. Dua Ahli Parlimen Britain dilantik sebagai ahli Majlis Penasihat Raja bagi menghargai usaha mereka menyelamat­kan polis dalam serangan di Parlimen, Rabu lalu.

Penghargaa­n daripada Ratu Elizabeth II kepada Tobias Ellwood dan Ben Wallace itu diumumkan pejabat Perdana Menteri, kelmarin.

Majlis Penasihat Raja dianggotai ahli politik kanan, hakim dan pembesar agama Katolik (bishop).

Ellwood, bekas anggota tentera Britain berpangkat kapten

Dalam kejadian itu, seorang pegawai polis, Keith Palmer parah ditikam ketika cuba menghalang

Khalid memasuki bangunan

Parlimen selepas suspek memandu kereta sewa sepanjang laluan pejalan kaki di

Jambatan

Westminste­r menyebabka­n empat terbunuh termasuk Palmer, 48.

Polis kemudian melakukan serbuan di Birmingham dan barat laut negara itu untuk mencari rakan sekutu mualaf British berkenaan dan menahan dua lelaki.

“Komunikasi terakhir Khalid bukti penting dalam siasatan ini untuk memperkuku­hkan lagi dakwaan Daish yang mengaku menghantar ‘askar’ untuk melakukan serangan berkenaan. mendapat perhatian ramai selepas gambarnya yang berlumuran darah disiarkan media.

Ketika kejadian, beliau membantu usaha menyelamat­kan pegawai polis, Keith Palmer yang ditikam penyerang, Khalid Masood.

Polis terbabit maut, begitu juga Khalid yang mati ditembak polis.

Kumpulan militan Islam mendakwa bertanggun­gjawab terhadap serangan itu, walaupun masih tidak jelas kaitan antara penyerang terbabit dengan kumpulan berkenaan. - Reuters “Hasil siasatan polis menemui mesej WhatsApp yang direkodkan pada jam 2.37 petang, tiga minit sebelum dia merempuh pejalan kaki di jambatan itu,” kata penyiasat yang enggan dikenali.

Menurutnya, pelbagai teori ditimbulka­n adakah Khalid menerima ucapan selamat tinggal atau galakan sebelum kejadian itu berlaku.

“Khalid dikesan ke Arab Saudi sebanyak dua kali iaitu pada 2005 dan 2008 dan siasatan diperluask­an sama ada dia terbabit secara jelas dengan gerakan militan di sana.

“Sebelum ini, perkhidmat­an perisikan Arab Saudi turut melakukan siasatan mengenai pergerakan Khalid, latar belakang dan kenalan semasa dua kali lawatan lelaki berkenaan di negara itu,” katanya.

Katanya, polis membuat 11 tangkapan, tetapi enam daripada mereka sudah dibebaskan termasuk rakan kongsi Khalid turut dibebaskan dengan ikat jamin.

 ??  ?? KHALID
KERETA polis meninggalk­an kawasan perumahan berpagar di West Didsbury, England. Polis melancarka­n serbuan di sini
sejurus serangan.
BAGI memperinga­ti mangsa serangan orang ramai meletakkan lilin di sepanjang Jambatan Westminste­r, London.
KHALID KERETA polis meninggalk­an kawasan perumahan berpagar di West Didsbury, England. Polis melancarka­n serbuan di sini sejurus serangan. BAGI memperinga­ti mangsa serangan orang ramai meletakkan lilin di sepanjang Jambatan Westminste­r, London.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia