Harian Metro

Makanan tamat tempoh IMPIAN LAWAT EROPAH LEBUR

-

tinggi sekitar RM8,000 hingga RM12,000.

“Apabila melihat promosi pakej pelanconga­n itu amat sukar untuk dipercayai. Lawatan ke tiga negara hanya sekitar RM5,000,” katanya

Tanpa berfikir panjang, Hafiz berkata, dia terus menghubung­i nombor telefon yang tertera pada risalah berkenaan dan lelaki itu ingin berjumpa untuk berbincang.

membeli beberapa barangan dapur di sebuah kedai runcit, namun amat mengejutka­n apabila beberapa makanan dalam tin yang dibeli sudah tamat tempoh. Adakah pekedai yang menjual barangan sudah tamat tempoh boleh dikenakan tindakan?

Fatri Amir

Kepong

barangan yang

“Saya berjumpa dengan lelaki itu beberapa hari selepas menghubung­inya dan dia meyakinkan sememangny­a dia ejen bertauliah dan memberi saya kad perniagaan­nya.

“Ejen itu mendakwa bahawa saya perlu menyerahka­n RM3,500 untuk wang proses dan nama saya akan dimasukkan di dalam sistem syarikat itu,” katanya.

Menurutnya, ejen sudah tamat tempoh sememangny­a satu kesalahan serius kerana boleh mengundang masalah kesihatan kepada pemakannya.

Pekedai yang sengaja menjual barangan tamat tempoh boleh dikenakan tindakan dan langkah yang boleh dibuat adalah melaporkan­nya kepada Kementeria­n Perdaganga­n Dalam Negeri, Koperasi dan Kepengguna­an (KPDNKK).

Pengurus pemasaran terpedaya pakej murah hilang RM3,500 untuk wang proses

ANDA TANYA

itu turut menyatakan bahawa ia akan mengambil masa lima hari bekerja dan selepas itu lelaki itu berjanji untuk memaklumka­n kepadanya bagi pemilihan tarikh.

“Bagaimanap­un, selepas dua minggu berlalu, ejen pelanconga­n berkenaan menghilang­kan diri. Alamat yang diberikan pula adalah sebuah kafe siber,” katanya.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia