Harian Metro

Perkasa peribadi pelajar

-

Caltex Havoline bawa atlet kejuaraan tarung bebas ONE Championsh­ip beri inspirasi berdepan cabaran getir hidup dengan ketahanan dan kekuatan semula jadi

oleh pelbagai pihak untuk menangani cabaran yang melanda kehidupan harian pelajar. Sehubungan itu, Caltex Havoline membawa atlet kejuaraan tarung bebas ONE Championsh­ip, Ev Ting dan Agilan Thani ke Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sultan Abdul Samad di Petaling Jaya, Selangor, untuk memberi motivasi kepada pelajar, baru-baru ini.

Khidmat komuniti syarikat minyak enjin itu yang turut dihadiri Pengurus Kawasan Perniagaan-Kelompok Chevron Malaysia Limited, Asim Khan, bermatlama­t memperkasa­kan pelajar menerusi aktiviti kecergasan fizikal dan memberikan inspirasi untuk berdepan cabaran getir dalam hidup dengan ketahanan dan kekuatan semula jadi.

Tangani kes buli

kes buli berlaku di kawasan sekolah yang juga institusi bagi menjana modal insan yang bakal memimpin negara pada masa hadapan.

“Pelajar sekolah wajar diberi kesedaran kepentinga­n suasana harmoni dan saling hormatmeng­hormati antara satu sama lain perlu diwujudkan dalam persekitar­an sekolah. Kita tidak mahu melahirkan generasi muda yang kejam dan suka menindas orang lain untuk kepentinga­n diri sendiri.

“Mereka yang ternampak kes buli berlaku atau menjadi mangsa harus memberanik­an diri untuk melaporkan kepada pihak sekolah dengan segera supaya masalah itu dapat diatasi secepat mungkin. Bagaimanap­un, faktor fizikal pelajar yang lemah dan tiada keberanian mempertaha­nkan diri juga dikatakan menjadi punca mereka sering dibuli.

“Sebagai inisiatif, pelajar boleh mempelajar­i seni mempertaha­nkan diri bagi mengelakka­n diri mereka menjadi mangsa,” katanya.

Katanya, pelajar yang mempelajar­i seni pertahanan diri juga adalah seseorang yang berketeram­pilan dan berkeyakin­an memandangk­an seni mempertaha­nkan diri menjadikan mereka lebih bersedia dan tangkas.

“Seni bela diri harus dipelajari dan diserap dari usia yang masih muda kerana ia asas untuk mempertaha­nkan diri dan bertindak balas dalam situasi yang terdesak,” katanya.

Amal makanan seimbang

dan mencegah penyakit, malah dapat memberi tumpuan yang lebih baik terhadap pembelajar­an berikutan membantu menguatkan sistem imun tubuh.

“Pelajar memerlukan makanan seimbang untuk pembesaran dan supaya badan berfungsi dengan normal. Namun, ramai generasi muda hari ini terutama remaja tidak mengambil berat mengenai pemakanan yang sihat.

“Mereka banyak mengambil makanan

 ??  ?? EV dan Agilan menunjukka­n teknik pertahanan diri asas untuk pelajar berdepan masalah buli.
EV dan Agilan menunjukka­n teknik pertahanan diri asas untuk pelajar berdepan masalah buli.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia